سنسور spO2 چیست؟

همانطور که میدانید در بدن انسان بطور مداوم فعالیت های متابولیک برای ادامه حیات صورت می گیرد . فعالیت متابولیک با مصرف اکسیژن و تولید دی اکسید کربن و انرژی همراه است . بدون وجود اکسیژن تولید انرزی ناچیز است ، به علاوه در متابولیسم بی هوازی اسید لاکتیک تولید می شود ،که می تواند در تعادل اسید و باز بدن اختلال ایجاد کند . ضمنا دفع آن از بدن به مراتب مشکل تر از دفع دی اکسید کربن است . برای انجام اعمال متابولیک و برای حفظ حیات ، باید اکسیژن از هوا به ریه ها و سپس به داخل خون وارد شود و توسط جریان خون به بافت ها برسد . درنتیجه اطلاع از میزان اکسیژن خون یکی از پارامترهای حیاتی در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها و آسیب های بافتی است .

رایج ترن شیوه اندازه گیری درصد اشباع اکسیژن خون تکنیک نوری است . زمانی که خون اکسیژن دار می شود ، به رنگ قرمز در آمده و زمانی که اکسیژن آن مصرف می شود ،به رنگ آبی تیره در می آید . این ویژگی نشانگر تغییر میزان جذب نور در اثر تغییر میزان اکسیژن است .

سنسور های مختلفی تا به حال عرضه شده این که این کار را انجام می دهند که با بلوتوث می توانند اطلاعات خود را به گوشی مخابره کنند.

حال سنسوری که  اشباع اکسیژن خون را محاسبه می کند یعنی سنسور spO2 پای خود را به اسمارت فون ها به صورت یک پارچه با خود گوشی  باز کرده . چند سال پیش  که در  کنفرانس UnPack سامسونگ در حاشیه نمایشگاه IFA در سال ۲۰۱۴ که در آن گلکسی نوت ۴ معرفی شد، برای بار اول این سنسور معرفی شد و سامسونگ استفاده تبلیغاتی فراوانی از این سنسور برد .  این سنسور به مجموعه برنامه سلامتی سامسونگ متصل است و شما را وضعیت‌های مختلف آگاه می‌کند

تاکنون تنها شاهد استفاده سامسونگ از این سنسور بوده ایم اما با معرفی گوشی جدید ایسوس به نام زن فون ۳ متوجه شدیم که ایسوس هم به این فناوری علاقه مند شده است و  شاید در آینده گوشی های بیشتری با این قابلیت معرفی شوند.

آیا به نظر شما استفاده از این سنسور صرفا منظور تبلیغاتی دارد ویا می تواند در سلامتی انسان مفید واقع شود ؟

نوشته سنسور spO2 چیست؟ اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses