آیا بازار داغ گوشی های هوشمند به پایان خود رسیده است؟

آخرین بررسی بر روی وضعیت صنعت گوشی های تلفن همراه، زنگ خطر را برای سازندگان گوشی ها به صدا درآورده است.

موسسات تحلیل اقتصادی بر این باورند که رشد فروش گوشی های هوشمند تک رقمی و به زیر ده درصد افت خواهی کرد، این مقدار نصف نرخ رشد فروش در سال ۲۰۱۵ را نشان می دهد. هر چند که رقم هم به معنای فروش ۱٫۵ میلیون دستگاه به مردم در سال خواهد بود و چندان بد به نظر نمی رسد، ولی اگربه مقیاس سود دهی شرکت ها توجه کنیم، برای آنها کابوس وار خواهد بود. سال گذشته کمپانی ال جی به ازای فروش هر گوشی به میزان ۱٫۲ سنت، سود کسب کرده است، این یعنی شما باید حجم زیادی گوشی با این نرخ سود به فروش برسانید تا انتظارات مالی تان برآورده شود.

هر فردی که توانایی خرید یک گوشی هوشمند را داشته تا بحال اقدام به خرید کرده است. این یعنی کمپانی ها باید تلاش کنند تا صاحبان گوشی های قدیمی تر به خرید محصولات جدید ترغیب شوند و به عقیده تحلیل گران اقتصادی تا کنون تولید کنندگان در این بخش ناموفق بوده اند و کاربران تنها زمانی که گوشی کارایی نداشته و از کار افتاده باشد به تعویض آن اقدام می کنند. یک گوشی هوشمند چیزی نیست که افراد بخواهند هر روز آن را عوض کنند، مثلا یک Galaxy S5 بعد از تنها ۷۰۰ روز کارایی خود را از دست نمی دهد. البته مشکلات اقتصادی در کشورهای غربی که از سال ۲۰۰۰ مردم با آن دست به گریبان هستند نیز در عدم رغبت به تعویض گوشی بی تاثیر نبوده، بر اساس آمارها کاربران برخلاف چرخه تعویض و بروزرسانی ۲۴ ماهه ترجیح می دهند دستگاه ها ی خود را که هنوز جوابگوی نیاز های آنهاست تا ۳۰ ماه استفاده کنند.

با کاهش تقاضا در بازار کشور های غربی، بسیاری از سازندگان گوشی های هوشمند، بر روی بازار کشورهایی نظیر چین و هند با جمعیت بالا و قشر متوسط زیاد حساب باز کرده بودند. اما در چین طی چند سال اخیر دو شرکت Huawei و Xiaomi ، با عرضه گوشی ها با سود بسیار اندک بازار داخلی چین را نیز اشباع کرده اند. از طرف دیگر در هند نیز میزان خرید feature phones از گوشی های هوشمند بیشتر است. همچنین متوسط قیمت خرید گوشی نیز چیزی حدود ۱۲۰ دلار می باشد و تنها محصولاتی در این گستره ی قیمتی سود آور خواهند بود.

باید دید که تا چه حد این پیش بینی ها تحقق یافته، و واکنش تولید کنندگان چه خواهد بود. باید توجه داشت که بعضی از تولید کنندگان در شرایط فعلی نیز به سختی توان رقابت داشته و خروج بعضی از سازندگان گوشی های هوشمند از بازار در آینده ای نه چندان دور ، شاید بیشتر از آنچه متصور بودیم محتمل باشد.

نوشته آیا بازار داغ گوشی های هوشمند به پایان خود رسیده است؟ اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses