بورس الکترونیک

ایده ی بورس الکترونیک و معامله اینترنتی سهام برای اولین بار با راه اندازی سامانه مکالماتی خود کار(نزدیک) در فوریه ۱۹۷۱ در ایالت متحده محقق شد . هر چند قالب اولیه این بازار در بدو شکل گیری به یک تابلو اعلانات رایانه ای محدود می شد، لیکن به مدد پیشرفت های فناوری رفته رفته قالب پیشرفته امروزی خود را پیدا کرد .

شبکه های ارتباطی الکترونیک به عنوان سامانه های مکالماتی خودکار ، کار معادل یابی سفارش های خرید و فروش را انجام می دهند و بیشترین نقش را در بازار های الکترونیک ایفا می کنند و در واقع رکن اصلی بازار های بورس الکترونیک به شمار می آیند.

با ظهور این شبکه ها در اواخر دهه ۱۹۹۰ امکان انجام تعاملات خودکار خارج از بورس کلا فراهم شد . ظهور بورس الکترونیک ، فناوری های پیشرفته تاثیری  به سزای بر ماهیت و ساختار بازار های مالی بر جای گذاشته است .

داد و ستد اوراق مالی از لحاظ تاریخی نیازمند حضور داد و ستد کنند گان در اماکن خاص و ارتباط رو در روی آنها بوده است .توسعه ی فناوری های الکترونیک و فراگیر شدن اینترنت رفته رفته اغلب بازار های بورس دنیا از قبیل توکیو و فرانکفورت را به سمت تعاملات سوق داد. این تحول با توجه به کاهش هزینه های مکالماتی سرعت اجرای تعاملات و از بین رفتن محدودیت های زمانی و مکانی برای معامله ی اوراق بهادار می توانست به اندازه کافی برای سرمایه گذاران باشد.

قدرت حقیقی اینترنت در تغییر شیوه های سرمایه گذاری  و افزایش میزان صرفه جوی افراد در پدید آوردن یک بورس الکترونیک خود کار و متمرکز نهفته است معامله الکترونیک واسطه های حرفه ای و مبالغ اضافی را  که آنان برای کاهش مخاطره و افزایش نقدینگی ایجاد می کنند از بین می برد بدین ترتیب سرمایه گذاران بیشتری جذب بازار شده و هزینه های معامله نیز کاهش می یابد.

نوآوری های عرصه  ارتباطات و رایانه امکان ثبت سفارش الکترونیک و انتشار گسترده قیمت ها و اطلاعات مکالماتی را فراهم کرده و اشکال جدیدی از سامانه های مکالماتی را به وجود آورد .

این نوآوری ها سهام داران را از ارتباط مستقیم و رو در رو در تالار های مکالماتی و شبکه های تلفنی بی نیاز کرد .فناوری جدید هزینه های راه اندازی سیستم های مکالماتی جدید را پایین آورده و موانع ورود رقبای جدید را کاهش می دهد سرانجام پیشرفت های فناوری ارتباطات فرآیند ثبت سفارش را سرعت بخشیده و انتقال اطلاعات بازار و گروه وسیع تری از فعالان را امکان پذیر می سازد سامانه های اجرای الکترونیک تعاملات در سطح بین المللی به طرز قابل توجهی گسترش یافته و بازار های بورس جدید تقریبا تمام الکترونیک هستند.

اساسا کاربرد وسایل ارتباطی الکترونیک در خدمات مالی و سال های پیش به دهه ۱۹۷۰ باز می گردد. در سال ۱۹۱۸ سامانه پرداخت (فدوایر) امکان پرداخت الکترونیک بین بانکی را از طریق تلگراف فراهم کرد ، از آن زمان تا به حال کاربرد وسایل ارتباطی الکترونیک در سامانه های پرداخت روز به روز گسترش یافته است .

در حال حاضر تقریبا تمام پرداخت های کلان میان بانک ها شرکت های بزرگ به صورت الکترونیک انجام می شود این کاربرد اولیه وسایل ارتباطی الکترونیک در صنعت خدمات مالی بیانگر یکی از ویژگی های بارز ارتباطات اینترنتی است .

وسایل ارتباطی تلگرافی نیاز به حمل فیزیکی سکه و ارز را منتفی ساخته و از اهمیت فاصله ها کاستند اکنون وسایل ارتباط الکترونیک جایگزین مبادلات ارزی موجود شدند.

نوشته بورس الکترونیک اولین بار در LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
LeanFiles.Com Academy – Online Training Courses