«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» راهنمای مدیران می‌شود

  «استخدام و حفظ بهترین کارکنان» راهنمای مدیران می‌شود

«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» راهنمای قدم به قدم مدیران برای حفظ منابع انسانی و آشنایی با فرایند جذب نیرو است.-

به گزارش خبرگزای کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «استخدام و حفظ بهترین کارکنان» عنوان کتاب برگزیده دانشکده کسب‌ و کار دانشگاه هاروارد است. این اثر به قلم علی شیرازی، استاد‌یار دانشگاه فردوسی مشهد ترجمه و توسط انشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است. 

«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» راهنمای عملی و قدم به قدم برای مدیریت منابع انسانی است. کتاب با مثال‌های واقعی، مدیران را در انتخاب افراد شایسته یاری می‌دهد.

مترجم در توضیح محتوای کتاب می‌نویسد: «کتاب با زبانی ساده اصول، فرآیند و روش‌های علمی و کاربردی کارمند‌یابی، استخدام، پرورش و حفظ منابع انسانی را با ذکر مثال‌های واقعی توصیف می‌کند.» 

مولف کوشیده بر اهمیت پدیده «صید سر» (جذب کارکنان مستعد و کلیدی از سازمان‌های رقیب) به عنوان جریانی برای شناسایی و استخدام نیروهای مستعد و کارآمد در سازمان‌ها تاکید کند.
 
مترجم با اشاره به آسیب بازارهای فرارقابتی و بازار سیال و تاثیر آن بر کاهش تعهد و اعتماد متقابل سازمان‌ها و کارمندان، این موضوع را موجب افزایش اهمیت مساله حفظ کارمندان متعهد ارزیابی کرده است.

نویسنده در مقدمه با طرح نمونه‌ای درباره آثار منفی استخدام نامناسب که بر اساس تحقیق «براد اسمیت» مشاور در امور استخدام شرکت‌های آمریکایی حاصل شده می‌نویسد: «وی پس از مطالعه 54 شرکت آمریکایی تخمین می‌زند که متوسط هزینه «استخدام بد» توسط تیم‌ مدیریت، بیست و چهار برابر هزینه حقوق پایه فرد استخدام شده است!»

«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» هفت فصل دارد. 

نخستین فصل کتاب با عنوان «فرایند استخدام» با یک فرایند پنج مرحله‌‌ای برای استخدام  موثر شروع می‌شود. 

فصل دوم با عنوان «فراتر از اصول استخدام» مراحل کلیدی فرایند استخدام را به طور عمیق‌تری کاوش می‌کند. مولف در این فصل با تفسیر مفهوم «علایق درونی زندگی» به مدیران کمک می‌کند داوطلبان استخدام را در مشاغلی که حداکثر رضایت و موفقیت را به دست می‌دهد قرار دهند.

فصل سوم با عنوان «حفظ بهترین کارکنان» پاسخی به چرایی اهمیت حفظ کارکنان است.

«حفظ کارکنان مبتنی بر بازار خرد محور» عنوان چهارمین فصل کتاب است که به بررسی چالش حفظ کارکنان از منظر بازار می‌پردازد. «از دیدگاه بازار، مدیران باید نگرانی کمتری نسبت به درصد کلی ترک شغل داشته باشند و بیشترین میزان توجه خود را به حفظ کارکنان و صرف منابع بر روی افراد و بخش‌های کارمندی معطوف کنند که بیشترین ارزش را برای شرکت دارند.»

فصل پنجم یعنی «پرورش استعدادهایی که دارید» بر موضوع روش‌های رسمی و غیررسمی آموزش کارکنان متمرکز است. 

«عوامل موثر محیط کار بر استخدام و حفظ کارکنان» عنوان ششمین فصل کتاب است. این بخش علاوه بر بررسی اهمیت محیط کار بر تصمیم شخص در قبول و ماندن، به مساله چگونگی تغییر محیط کار با هدف افزایش جذابیت آن تاکید دارد. 

فصل پایانی با عنوان «زمانی که همه رشته‌ها پنبه می‌شوند» شناخته می‌شود. تداوم ارتباط شرکت با فرد جدا شده و موضوع باز استخدام به عنوان راهی برای آشکار شدن دلایل ترک شغل موضوع این فصل است. 

«استخدام و حفظ بهترین کارکنان» سال 92 توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی با 164 صفحه، شمارگان هزار و 500 نسخه به بهای 6 هزار و 500تومان به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری