اهمیت کار با پایگاه داده ها

همان طور که می دانید بخش عمده ای از برنامه های کاربردی نوشته شده، به نوعی با داده های ورودی از سوی کاربر در تعامل است، که بعضی وقت ها روند اصلی برنامه را تشکیل می دهد. برای مثال در یک برنامه حسابداری، داده ها روند اصلی کار برنامه را مشخص می کند.

داده های مالی یک شرکت، اسناد مالی، خرید و فروش و… خروجی مورد نظر کاربر هم با توجه به همین داده هاست. اگر شما هم از این مدل برنامه ها نوشته باشید می دانید که نحوه ذخیره سازی آنها مهم ترین بخش این برنامه هاست. اینجاست که اهمیت کار با پایگاه داده ها مشخص می شود .

اما این که داده های برنامه کجا و چگونه ذخیره شوند، بستگی به نیاز مشتری دارد. اگر قرار باشد داده ها به طور متمرکز در یک سرور باشد و بقیه برنامه ها که اصطلاحا به آنها خدمت گیرنده (Client) می گویند ، باید به آنها دسترسی داشته باشند (تصور این که این Client ها همان برنامه های رومیزی (Desktop) هستند، اشتباه است)، یا این که داده های هر برنامه مختص خود است و همیشه یک خدمت گیرنده دارد و در یک محیط بسته اجرا می شود ، در هر دوی این حالت ها شما به یک مدل پایگاه داده نیاز دارید.

در حالت اول شما پایگاه داده ای می خواهید که بتواند نیازهای به اشتراک گذاری داده ها و دسترسی به آنها را براحتی فراهم کند.

در مورد دوم نیز می توان از همان پایگاه داده ای که در حالت اول ذکر شد استفاده کرد. اما آیا یک رایانه قادر است از تمام توانایی های پایگاه های داده استفاده کند؟

قطعا جواب خیر است، اما چه باید کرد؟ در این حالت شما با توجه به شرایط کاربری که قرار است با برنامه شما کار کند و بر اساس نیازمندی های آن، باید تصمیم بگیرید.

در حال حاضر تعدادی پایگاه داده توسعه داده شده اند که قابلیت های یک پایگاه داده رابطه ای را دارند، و همین طور برای دسترسی به داده ها نیازی به نصب هیچ گونه نرم افزار اضافی ندارند و آنها را به صورت یک فایل ذخیره می کنند. شما می توانید فایل های داده ای خود را همراه خود ببرید و همیشه به آنها دسترسی داشته باشید. این پایگاه داده ها مزیت هایی دارند و معایبی؛ از مزیت آنها همان هایی بود که در بالا ذکر شد، به علاوه سبک بودن و قابلیت انتقال داده ها بین هر سیستم عامل. در واقع به خاطر ساختار فایلی، آنها مستقل از سیستم عامل هستند و همیشه و همه جا می توان از آنها استفاده کرد.

ازمعایب آنها به حجم محدودشان می توان اشاره کرد و این که بسیاری از قابلیت های به اشتراک گذاری را مانند پایگاه داده های دیگر مانند SQL Server و MySql ندارند و.. . یکی از این پایگاه داده ها SQLite است.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته اهمیت کار با پایگاه داده ها اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی