مدیریت برنامه در اندروید

در اینجا قصد دارم که در مورد چگونگی وجود و عملکرد یک برنامه و همچنین مدیریت برنامه در اندروید نکاتی را در قالب جملاتی کوتاه ولی پرمحتوا بیان کنم تا کمی بهتر با شیوه
کاری آن آشنا بشوید. لازم به ذکر است که این جملات برای برنامه نویسان اندروید هم مفید و خواندن آنها خالی از لطف نیست .

  • همانطور که می دانید سیستم عامل اندروید سیستمی مبنتی بر لینوکس و با قابلیت پشتیبانی از چندکاربر است، بدین صورت که هر برنامه به معنی یک کاربر در نظرگرفته میشود.
  • بصورت پیش فرض، سیستم به هر برنامه ای یک کد احراز هویت مخصوص به خودش را میدهد (این کد فقط برای سیستم قابل شناسایی است و برای برنامه شناخته شده نیست). سیستم برای تمام فایلهای برنامه مجوز صادر میکند، این کار باعث میشود تا تنها برنامه با آن کد هویتی خودش به فایلها دسترسی داشته باشد و از این طریق باعث میشود که هر پردازش حریم خصوصی داشته باشد. و برنامه ها نتوانند به همدیگر دسترسی غیر مجاز داشته باشند .
  • هر پردازشی بر روی ماشین مجازی خودش (virtual machine) اجرا میشود. بنابراین، اجرای کدهای یک برنامه از برنامه دیگر در شرایط مجزا (isolation) انجام میشود.
  • به صورت پیش فرض، اجرای هر برنامهای بر روی پردازش لینوکسی  مربوط به خودش انجام میشود. اندروید، پردازش را زمانی اجرا میکند که کامپوننت نیاز به
    اجرا شدن داشته باشد (در ادامه به توضیح کامپوننت ها خواهیم پرداخت، نگران نباشید!)، پردازش را زمانی متوقف میکند (shuts down) که دیگر به آن نیازی نباشد یا زمانیکه سایر برنامه ها برای اجرا به حافظه بیشتر نیاز داشته باشند.
  • بدین روش، اندروید اصل حداقل امتیاز (Principle of least Privilege) را می کند. بر اساس این اصل، هر برنامه ای، بصورت پیش فرض، تنها به کامپوننت هایی
    دسترسی خواهد داشت که برای اجرا به آنها نیاز داشته باشد و نه بیشتر. این روش محیطی بسیار امن خواهد ساخت، بدین ترتیب که یک برنامه تا زمانیکه مجوزهای لازم را نداشته باشد، نمیتواند به منابع سیستم دسترسی داشته باشد.

راه هایی وجود دارد که یک برنامه بتواند دیتاهای خود را با دیگر برنامه ها به اشتراک بگذارد و یا به سرویس هایی که سیستم میدهد، دسترسی داشته باشد:

  • این قابلیت برای دو برنامه وجود دارد که بتوانند از یک کد هویتی مشترک استفاده کنند. بدین ترتیب هرکدام میتوانند از فایلهای دیگری استفاده نمایند. برای
    حفظ منابع سیستم، برنامه هایی که از یک کد هویتی استفاده میکنند میتوانند از یک ماشین مجازی استفاده کنند و بترتیب بر روی پردازشهای لینوکسی اجرا شوند(برنامه ها نیاز به sign شدن با یک گواهینامه دارند)
  • هر برنامه میتواند درخواست مجوز برای دسترسی به دیتای دستگاه مانند مخاطبین های کاربر (user’s contacts) ، پیام های sms ، حافظه جانبی (SD card) ، دوربین، بلوتوث و غیره را داشته باشد. تمامی این مجوزها در زمان نصب برنامه از کاربر مورد سئوال قرار خواهد گرفت.و کاربر در جریان این مجوز ها قرار میگیرد.این مجوز ها در فایل Manifest.xml می باشد.

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد .

نوشته مدیریت برنامه در اندروید اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی