کمی درباره زبان برنامه نویسی Lisp بیشتر بدانیم

کمی درباره زبان برنامه نویسی Lisp بیشتر بدانیم:

زبان برنامه نویسی Lisp یکی از زبان های AI است که AI هم از زبان های برنامه نویسی در هوش مصنوعی است و درباره آن قبلا صحبت کردیم. زبان Lisp اولین زبان بزنامه نویسی AI بود که ابداع شد و همچنان در دنیا استفاده بسیار گسترده ای دارد. کاربرد های مهم زبان AI در زبان Lisp نوشته شده است. حال اجازه بدهید به چند دهه قبل بازگردیم و ببینم ریشه زبان Lisp از کجاست و چگونه آغاز شد.

چند دهiه قبل یک زبان برنامه نویسی به وجود آمد به نام Prolog. این زبان ، یک زبان منطقی بوده و اساس آن محاسبات است. در واقع زبان Lisp اولین زبان برنامه نویسی تابعی است. این زبان خاص توسط جان مکارتی ابداع شد ، او در زمینه هوش مصنوعی و زبان های برنامه نویسی هوش مصنوعی فعالیت های بسیاری داشته است! او اولین نسخه زبان Lisp را در سال ۱۹۶۱ و با نام Lisp 1.5 معرفی کرد. از آن پس این زبان به مرور توسعه یافت و تغییرات بسیاری بر روی آن انجام شد. نسخه های بعدی این زبان تولید شد. برخی از آن ها مانند : Franzlisp و Maclisp و … . این نسخه ها هسته یکسانی دارند و فقط در برخی از جزئیاتشان با هم متفاوت هستند ؛ یعنی می توان گفت این نسخه ها در Syntax و Semantic ( دستورات نحوی و معنایی ) تقریبا یکسان هستند. مهم ترین نسخه های زبان برنامه نویسی Lisp که تا کنون بیشتر از آن ها استفاده شده است ، نسخه های Conmon است.

عناصر نحوی در Lisp عبارات نمادین نامیده می شوند که به صورت S-Expressions شناخته شده اند. در زبان Lisp توابع و تمامی داده ها به صورت عبارات نمادین نوشته می شوند. محاسبه مقدار های نمادین بر عهده مفسر ( هسته زبان برنامه نویسی Lisp ) است ؛ این محاسبات و فرآیند هایی که برای انجام محاسبات صورت می گیرد ، ارزیابی نامیده می شود. نتیجه ارزیابی نیز عبارتی نمادین است. بررسی تخصصی تر این مراحل بسیار طولانی است اما امیدوارم این مطالب به عنوان پایه و آشنایی با زبان برنامه نویسی Lisp برایتان مفید واقع شده باشد.

“پیروز باشید”

نوشته کمی درباره زبان برنامه نویسی Lisp بیشتر بدانیم اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی