بی نقص کار کنید !!

در این مقاله قصد بررسی یکی از بحران های حال حاضر در برنامه نویسی را داریم. با گذشت زمان و نیاز روز افزون افراد و مشاغل به کامپیوترها، باعث شد تا برنامه نویسان با سیل جمعیتی از مردم که خواستار نرم افزار هایی برای خود و یا مشاغل خود بودند مواجه شوند. در اینجا، اگر برنامه نویسی بتواند سریع تر و بهتر از دیگر رقیب های خود کدنویسی کند و سفارشات را زودتر به اتمام برساند، قائدتا در بازار کار سود بهتری خواهد کرد ؛ اما باید بدانیم افزایش سرعت در کدنویسی چه ثمرات و عواقب خوب یا بدی برای نرم افزار ما خواهد داشت و آیا میتوان به طور همزمان در عین افزایش سرعت کد نویسی، نرم افزار بی نقص طراحی کرد ؟!

چگونه بی نقص طراحی کنیم ؟!

باید بدانید که کدنویسی یک کار خلاقانه میباشد و در هر پروژه برنامه نویس باید، یک طرح نو خلق کند. پس برای ساخت یک طرح بی نقص و با کیفیت باید برنامه ریزی کنید و طبق آن عمل کنید؛ همچنین باید تمام جوانب برنامه را در نظر بگیرید و از بهترین ابزار ها در ساخت و اجرای برنامه استفاده کنید، در آخر نیز از تمام امکانات و قابلیت های خود استفاده کنید و پس از به اتمام رساندن پروژه، نرم افزار طراحی شده خود را از همه جوانب آزمود تا بدون باگ و بدون خطا بتوان آن را در اختیار مشتری داد. اما اشکال کار برخی برنامه نویسان در اینجاست که برای اتمام زودتر پروژه از مرحله آخر غافل میشوند.

اشتباه برخی برنامه نویسان :

تعدادی از برنامه نویسان به محض دریافت پروژه بدون آنکه طرح را در ذهن خود تجسم کنند و برای آن برنامه ریزی کنند، مستقیما به نوشتن کدها مشغول میشوند، که این اشتباه است. هنگام نوشتن برنامه به هر قسمتی که میرسند به این فکر میکنند که با چه کدی میتوان کار را پیش برد؛ با این شرایط نیز نمیتوان کدنویسی با کیفیتی کرد که زیبایی نرم افزار را نیز حفظ کند، و اگر تا حدودی نیز نیاز مشتری را رفع کنند، کار را ادامه داده و فقط وقتی به مشکلی برخورد کنند در کد ها تغییر ایجاد خواهند کرد.

یعنی این برنامه نویس از راحت ترین و قابل دسترس ترین امکانات استفاده میکند تا فقط کار را به پیش ببرد و هرچه سریعتر تحویل مشتری بدهد؛ چون مشتری ها نیز از برنامه نویسی اطلاعی ندارند، متاسفانه فقط به سرعت انجام کار و تحویل پروژه نگاه میکنند، ولی در آخر کار متحمل نتایجی ناقص و پر از مشکلات متعدد میشوند !

این نوع کار شاید در مدت زمان کوتاه بتواند نیاز برنامه نویس را رفع کند و بهره خوبی داشته باشد، اما در انتها نباید فراموش کنید که برنامه نویسان حرفه ای و برنامه نویسان غیر حرفه ای از یکدیگر متمایز خواهند شد؛ بنابراین، سعی خود را بر این بزارید تا برنامه هایی بدون باگ و بدون مشکل و زیبا طراحی کنید. این احتمال وجود دارد که مشتری به تمام قسمت های نرم افزار نرود و متوجه مشکلات آن نشود اما این وظیفه شما است که تمام قسمت های نرم افزار را مورد آزمایش قرار دهید و بی نقص کار کنید !!

این را بدانید که نرم افزار هیچگاه کامل نمیشود مگر آنکه شما آن را مورد آزمایش قرار دهید و مشکلات آن را از بین ببرید؛ یعنی کارایی آن را زمانی که منتشر میشود ارزیابی کنید. زبان ها و تکنیک هایی که امروزه برای طراحی وجود دارند، میتوانند کمک شایانی به شما بکنند تا یک طرح کامل و بدون نقص طراحی کنید و در آخر این را بدانید که با صرف نظر از کدها، طرح های بزرگ و حرفه ای توسط برنامه نویسانی حرفه ای نوشته شده است که این خبرگی و حرفه ای شدن را مدیون تلاش ها و سختی هایی که کشیدند هستند !

« امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. »

نوشته بی نقص کار کنید !! اولین بار در آموزش برنامه نویسی پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی