واکاوی جنبه‌ جدیدی از اندیشه‌های اسمیت در یک کتاب

  واکاوی جنبه‌ جدیدی از اندیشه‌های اسمیت در یک کتاب

کتاب «زندگی و اندیشه های آدم اسمیت» تالیف جک راسل وینستین ازسوی انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی روانه بازار نشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر بازخوانی و قرائتی جدید از آدام اسمیت، چهره شناخته شده تاریخ علم اقتصاد بر پایه نظریه عواطف اخلاقی این فیلسوف اخلاقی است.

این اثر با توجه به این موضوع که كمتر كسي از جنبه های مهم انديشه اخلاقی اسميت به علت توجه يك سويه به اثر غالباً اقتصادی اسميت آگاهی دارد، مورد توجه قرار گرفته است. برای دست‌یابی به معمای هنجاری اسمیت و بایدها و نبایدهای مورد نظر او در سپهر اقتصاد و اخلاق، باید خودگرایی روانشناختی را را در پرتو ديگرگرايی همدلانه روانشناختی و اخلاقی او بررسی کرد.

شرح اسمیت از همدلی در کتابش با نام «نظریه عواطف اخلاقی» که خیلی مورد استقبال اندیشمندان قرار نگرفت، طرح خلاقانه و منعطفی را برای درک چگونگی نگرش آدميان به يكديگر در اختيار ما قرار می‌دهد. امروزه بسياری از فیلسوفان این طرح قرن هجدهمی را  برای حل بسياری از مشكلات و معضلات قرن بيست و يكم مفيد و راهگشا می‌دانند. همدلی از نظر اسمیت نیرویی مهم است که می‌کوشد عواطف انسانی را از شخصی به شخص دیگر انتقال دهد. 

در مقدمه کتاب دکتر محسن رنانی با مهم خواندن این کتاب برای کسانی که اسمیت را مطالعه کرده اند اما می خواهند از فراز به آن نگاه کنند، آورده است: «اسميت، اقتصاد و اخلاق را مكمل می‌دانست. او پيش از آنكه درباره اقتصاد بنويسد درباره اخلاق نوشت و بيش از آنكه اقتصاددان باشد فيلسوف اخلاق بود. او هم مانند ماركس مظلوم است. اگر امروز همه رذايل كمونيزم را به ماركس نسبت می‌دهند، همه رذايل سرمايه داری را نيز به اسميت نسبت می‌دهند. او را پدر انديشه سرمايه داری سوداگر و آزادی اقتصادی بی مهار می‌دانند؛ درحالی كه نبود.»

«مقدمه»، «زندگی و تاثیرات»، «آثار نخستین و بنیادین»، «نظریه عواطف اخلاق»، «ثروت ملل»، «عدالت و درس گفتارهايی درباره فلسفه حقوق» و «نتیجه» عناوین هفت فصل این کتاب را تشکیل می‌دهند.

نخستین چاپ کتاب «زندگی و اندیشه‌های ادم اسمیت» با شمارگان هزار نسخه در 200 صفحه و به بهای 100 هزار ریال منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری