«کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی درسوانح» منتشر شد

  «کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی درسوانح» منتشر شد

کتاب «کمک‌های اولیه و فوریت‌های پزشکی درسوانح» توسط معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درمقدمه کتاب آمده است: «ازآن‌جا که درحوادث و سوانح فرصت کم است و لحظه‌ها می‌توانند تعیین کننده سرنوشت یک انسان باشند در بعضی مواقع می‌توان با اقدامی ساده یک انسان را از مرگ نجات داد. کمک‌های اولیه شامل اقداماتی است که هنگام وقوع حوادث برای جلوگیری از مرگ، پیشگیری از صدمات و عوارض بعدی و یا کاهش درد و رنج مصدوم پیش از رسیدن پزشک و یا انتقال وی به مراکز درمانی به عمل می‌آید.»

این کتاب شامل 12 فصل است. فصل اول با عنوان «آشنایی با ساختمان بدن انسان»، به معرفی ساختمان بدن و طرز کار قسمت‌های مختلف آن می‌پردازد و در فصل‌ دوم ضمن ارایه تعریف کمک‌های اولیه و وظایف امدادگر، نحوه برخورد مناسب با مصدوم را برای خوانندگان روشن می‌سازد.

روش‌های اولیه نجات زندگی در مواجه با مصدومانی که دچار ایست قلبی شده‌اند در فصل سوم کتاب بررسی شده است.

نحوه مواجه شدن با مصدومانی که دچار خفگی و اختلالات تنفسی می‌شوند درفصل چهارم بیان شده است. در این فصل امدادگر با چگونگی امداد رسانی به این دسته از مصدومان آشنا می‌شود.

در ادامه، امدادرسانی به جراحت‌های خاص، آسیب‌های اسکلتی، سوختگی‌ها ومسومیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در فصل‌های پایانی امدادگر با پانسمان و بانداژ و همچنین تزریقات به افراد مصدوم آشنا می‌شود.

این کتاب بر اساس سرفصل‌های مصوب معاونت آموزشی‌ در دانشگاه‌ها تدوین شده و در شورای نشر منابع آموزشی مورد تایید قرار گرفته است و به عنوان منبع آموزشی دوره امدادگری استفاده می‌شود.

کتاب به همت جمعی از استادان جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران تدوین شده و توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در 196 صفحه با شمارگان دو هزار نسخه و به بهای هشت هزار تومان منتشر شده است.
خبرنگار: بهاره نوژن


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری