فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» منتشر شد

دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی در راستای عمل به سیاست‌های آموزشی خود یکصدو دوازدهمین شماره فصلنامه«رشد آموزش ریاضی» را منتشر کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این فصلنامه جدیدترین شماره آموزش ریاضی است که مردادماه امسال با چاپ مقالات علمی منتشر شده‏ است. فصل‌نامه ‌«رشد آموزش ریاضی» در مقاله‌ای به بررسی موضوع حل مساله با تاکید بر چهار مقوله معرفی شده توسط شونفیلد پرداخته است.

مهساخدایاری، در نگارش این مقاله بعد از ارایه‌ تعریفی از مساله آورده است: «شونفیلد در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که برای توصیف عملکرد مساله‌حل‌کن، باید به چهار مقوله دانش توجه نمود که عبارت‌ند از: منابع، رهیافت‌ها، کنترل و نظام باورها.»

خدایاری، در توضیح بخش کنترل آورده است: «شونفیلد، کنترل در فرایند حل مساله را با عبارت «تصمیمات عمومی، راجع به گزینش و به‌کارگیری منابع و رهیافت‌ها» تعریف می‌کند و معتقد است کنترل، شامل تحلیل، طراحی (طرح نقشه)، اجرا و بازنگری و ارزیابی راه‌حل است که همگی با هم در تعامل هستند و از آن‌ها به‌عنوان الگوی کلی استراتژی حل مساله نام می‌برد.»

مولف این مقاله معتقد است از بین موارد مطرح شده، طراحی اصل و اساس کنترل است و آن را قلب استراتژی می‌داند زیرا با کنترل کلی بر روند حل مساله، مساله‌حل‌کن را مطمئن می‌سازد که بهترین راه را در پیش گرفته است و گام اکتشاف در حل مساله نیز در این مرحله اتفاق می‌افتد و بخش عمده آن متوجه فراشناخت است که مبتنی و متکی بر شناخت است.

یکصدو دوازدهمین شماره فصلنامه «رشد آموزش ریاضی» از سوی انتشارات و دفتر تکنولوژی آموزشی منتشر شده است.
خبرنگار: مریم مرادخانی


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری