آینده شغلی در گرو چیست ؟!

آینده شغلی در گرو چیست ؟!

تقریبا دو ماه پیش ۸۶۰ هزار و ۱۰۹ نفر رفتن جلسه کنکور و کنکور رو به عبارتی پشت سر گذاشتن و میشه گفت ظرفیت دانشگاه ها هم به همین تعداده ، البته تقریبا نه دقیقا . الان تقریبا یک ماهه که این دانشجوهای تازه وارد همون ترم اولیا به قول خودمونی وارد دانشگاه شدن (البته با هزار امید و آرزو ) و رفتن به رشته های مختلف که به قولی اینده خودشون رو رقم بزنن و…..خب حالا ما از غول کنکور که همه جا ازش به بزرگترین ماراتن علمی کشور یاد میکنن گذشتیم و وارد دانشگاه شدیم چیکار باید بکنیم ؟

  • چیکار میتونیم بکنیم ؟
  • نیاز بازار کار و دانش دانشگاه باهم فرق دارن ؟
  • چرا ۴۳ درصد از فارغ التحصیل های فعلی دانشگاه بیکارن؟
  •  آیا فارغ التحصیل شدن (گذروندن) رشته ی مورد علاقت توی دانشگاه میتونه تضمینی برای شغل خوب باشه ؟
  • مدرک یا همون گواهی کافیه ؟
  • همه افرادی که دور و بر ما هستن و هزار تا از این مدرکا دارن همشون شغل مناسبی دارن ؟
  • به همه ی مدرک دارها میشه گفت آدم موفق؟

بیایید ماهیت واقعی شغل رو ببینیم و بپذیریم .شغل یعنی کار (مهارت) و زمانت رو با پول (حقوق و دستمزد ) عوض کنی با پذیرفتن این تبادل ساده میتونیم درک کنیم که شغل هر کس یک سری ارزش و مزیت رقابتی به قولی نسبت به باقی نیروی کار داره که هرچی مهارت و توانایی بیشتری  داشته باشیم توی بازار کار افراد بیشتری طالب ما خواهند بود .

تو باید استاندارد های مشخصی داشته باشی تا تحصیلاتت رو با ارزش کنی البته این رو هم بگم که اینکه وارد چه رشته ای از دانشگاه هم بشی خیلی خیلی مهمه . طبق آمار هایی که همه جا هست دانشگاه رشته هایی داره که موقعیت های شغلی اونا اشباع شده و طبیعیه که وارد شدن به این رشته ها تضمین شاغل شدن رو برا ی تو میاره پایین و کار رو برات سخت تر میکنه . برای اینکه بفهمی بعد از دانشگاه چه انتخاب هایی برای ورود به بازار کار داری تصمیم نهاییت رو بگیر و لازمه چند تا سوال اساسی از خودت بپرسی :

۱-بازار کار چقدر به این مهارتت نیاز داره؟ خیلی؟ کم؟ اصلا نیازی نداره؟

۲-چشم انداز این مهارت تو کشور چیه ؟

۳-علاقه و اشتیاق خودت باعث شده پا تو این دوره بزاری و بری دنبالش یا چون بقیه رفتن تو هم داری میری؟ یا هم ناچاری بری دنبال این دوره؟

و….

سوالاتی تو این سبک بهت کمک میکنه که موقیت و هدفت رو بشناسی و بتونی درست تصمیم بگیری به قول خودمونی ببینی با خودت چند چندی؟!؟

خب برم سراغ اصل مطلب دانشگاه اسمش روشه یعنی محل یادگیری دانش .گفتم دانش منظورم این نیست که این دانش یعنی مهارت و کار عملی بیشتر وقت ها چیزایی که تو دانشگاه به ما یاد میدن همون بحث تئوری و دانش تخصصی اون کار هاست و با نیاز کار فرما خیلی خیلی فرق داره .

تو خلی از کشور ها صنعت و دانشگاه طوری به هم نزدیک شدن که وقتی دانشجو وارد دانشگاه میشه چیز هایی رو یاد میگره که بازار کار بهش نیاز داره و این هماهنگی بین دانشگاه و بازار کار یا همون صنعت باعث شده که دانشجو نگران اینده شغلیش نباشه .

ولی تو ایران هنوز این هماهنگی بین دانشگاه و بازار کار بوجود نیومده و خیلی ها (دانشجوها) به امید آینده کاری و پیدا کردن همون مزیت رقابتی وارد دانشگاه میشن و یعد از تموم شدن دانشگاه (گرفتن مدرک) در بازار کار سرخورده میشن . البته این رو هم بگم وظیفه دانشگاه تربیت نیروی کار نیست دانشگاه جای دانشه و دانشگاه میتونه افرادی رو تربیت کنه که متخصص بشن و مرز های علم رو گسترش بدن و همیشه این شکاف بین بازار کار و دانشگاه باقی میمونه .

دانش و مهارت سه شاخه ی دانش تئوری و مهارت های کاری بنیانی و مهارت های کاربردی داره .

دانش تئوری که به راحتی قابل اموزش و انتقال پذیره : 

مهارت های بنیانی ، مهارت هاییه که به شیوه و روش کار و عملکرد آدم در کارش بر میگرده که شامل مهارت های فکری و حل مسئله و مهارت در روابط اجتماعی و کار تیمی و مهارت های فردی نظم و انضباط که بیشتر این فعالیت ها پرورش دادنیه و توی دانشگاه هم میشه اینا رو پرورش داد مثل خلاقیت و کار تیمی و روابط اجتماعی و در نهایت هم با تجربه محیط و فضای بازار و کار کردن این مهارت های بنیانی ساخته میشه که بخش خیلی مهمی از تجربه کار رو تشکیل میده.

مهارت کاربردی مسئله متفاوتیه . این نوع از مهارت به شدت قابل انتقاله و خیلی راحت میشه از بقیه یاد گرفت و کاربرد عملی هم داره و دقیقا اون چیزیه که به عنوان تخصص تو محیط کار ازش یاد میکنند اگر وارد شاخه های فنی و مهندسی میشین به نوع مهارت نیاز دارین که این همون مهارت کار کزدن با فتوشاپ برای یه گرافیسته و مهارت کد نویسی برای یه برنامه نویس یا برنامه ریزی برای یه کار افرین . در نتیجه راز  به دست اوردن مزیت رقابتی در بازار کار امروز همین نوع مهارته و باید روی خودت سرمایهگزاری کنی و برای تقویت اینا برنامه بریزی و به قولی سهام خودت رو بخری .

سخن آخر : تصمیم و انتخاب این که به دنبال مدرک بری یانه به هدف و موقعیت خودت بستگی داره. با نو شدن اقتصاد و رشد استارتاپ ها بهترین انتخاب برای کسی که میخواد به درآمد خوبی برسه اینه که اموزش حرفه ای ببینه و مهارت های کاربردی مشخصی رو در راستای اهداف خودش تقویت کنه .

پس بهتره تحقیقات لازم رو انجام بدی و تصمیم نهایی رو بگیری وقتی تصمیمت رو گرفتی سخت تلاش کن. تلاش تلاش تلاش تا بتونی تصمیم یا همون رویاتو به موفقیت تبدیل کنی که چشم انداز شغل و موقعیت آیندیت رو نشون میده .

نوشته آینده شغلی در گرو چیست ؟! اولین بار در آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز