مدیران با «تصمیم‌گیری چند معیاره» به روز می‌شوند

  مدیران با «تصمیم‌گیری چند معیاره» به روز می‌شوند

کتاب «تصمیم‌گیری چند معیاره» با تاکید بر تاثیر تغییرات حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بر شکل تصمیم‌گیری مدیران، توجه به دانش تصمیم‌گیری چند معیاره را ابزار ضروری مدیران معرفی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «تصمیم‌گیری چند معیاره» به قلم علی خاتمی فیروزآبادی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و ستار حمزه جونقانی به رشته تحریر درآمده و به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است. 

نویسندگان در این اثر کوشیده‌اند با اشاره به تغییرات مداوم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر لزوم توجه مدیران به روش‌های جدید تصمیم‌گیری در سازمان‌ها تاکید کنند. 

خالقان اثر معتقدند: «در مدل‌های علم مدیریت و راس آن پژوهش عملیاتی، تصمیم‌گیری و به دنبال آن ارزیابی گزینه‌های تصمیم عمدتا بر اساس یک معیار صورت می‌گرفت.»

مولفان، تصمیم‌گیری بر اساس تک معیار را در شرایط امروز واقع‌بینانه ارزیابی نمی‌کنند و می‌نویسند: «مدیریت سازمان‌های امروزی و به دنبال آن تصمیم‌گیری در حوزه مدیریت در بستری از شرایط اقتصادی، ‌اجتماعی، ‌سیاسی و به طور کل شرایط محیطی متنوعی صورت می‌گیرد، ‌به این معنا که لازم است در تصمیم‌گیری،‌ معیارهای متعددی را مدنظر قرار داد.»

مولفان، دانش تصمیم‌گیری چند معیاره را به دو دسته پیوسته و گسسته تقسیم می‌کنند، بنابراین براساس تصمیم‌گیری چند معیاره پیوسته، تعداد گزینه‌های تصمیم نامحدود است در حالی که در حالت گسسته، با گزینه‌های محدود روبه رو هستیم.

نگارندگان هدف از تالیف کتاب «تصمیم گیری چند معیاره» را رفع خلا موجود در این حوزه اعلام کرده‌اند و می‌نویسند: «نگارندگان سعی دارند که در این کتاب تمام مباحث و روش‌های ارایه شده توسط محققین را در این حوزه پوشش دهند به نحوی که خوانندگان با مطالعه این کتاب، تا حد امکان با اصول این روش‌ها آشنا شده و ضمن آگاهی از مزایا و معایب هر کدام، ‌بتوانند با تجزیه و تحلیلی درست از موقعیت تصمیم‌گیری، از روش مناسب استفاده کنند.»

کتاب، سه دسته روش‌ ترتیبی،‌ جمع‌پذیر و شبه‌ترتیبی را برای تصمیم‌گیری چند معیاره معرفی می‌کند.

نخستین فصل از کتاب «تصمیم‌گیری چند معیاره» با عنوان «تصمیم‌گیری چند معیاره چیست؟» شناخته می‌شود و شامل 6 بخش است.

«مفاهیم بنیادی»، «روش‌های تسلط و رضایت بخش» و «روش‌های وزنی» سه عنوان بعدی کتاب هستند. 

پنجمین و ششمین فصل کتاب با عنوان‌های «روش‌های ترتیبی» و «توابع مطلوبیت جمع‌پذیر و روش‌های مربوطه» نام دارد. 

سه فصل پایانی با عنوان‌های روش برتری (نارتبه‌ای)،‌ «سایر روش‌های چند معیاره» و «تصمیم‌گیری با تخمین غیر قطعی» شناخته می‌شوند. 

«تصمیم‌گیری چند معیاره در مدیریت» سال 92 در 394صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 16هزار تومان به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.
خبرنگار: سمیه حسن نژاد


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری