دانشگاه منو برنامه نویس کرد ؟!!

دانشگاه منو برنامه نویس کرد ؟؟؟؟؟؟
کسایی که علاقه مند به برنامه نویسی هستند شاید تو دوران قبل از دانشگاه یا بهتره بگم از سن ۱۴ یا ۱۵ سالگی این علاقه رو تو ذهن خودشون دارن و نمیدونن که باید چیکار کنن و از کجا شروع کنن ؟؟؟

بیاین ببرمتون یه خورده عقب تر ، تقریبا به دوران دبیرستان .اگه رشته ی دبیرستانتون ریاضی بوده باشه که تو سال سوم با ویژوال بیسیک برنامه نوشتین و باید بگم این اولین تجربه ی نسل ما از برنامه نویسی ، همون ویژوال بیسیک خیلی قدیمیه و همین زبان باعث علاقه ی ما به برنامه نویسی شد. بعد از اینکه دوران دبیرستان من تموم شد با علاقه ای که به برنامه نویسی داشتم یه سوال همیشه ذهنمو درگیر کرده بود که برای برنامه نویس شدن شرط لازم و کافی (یاد جبر افتادم ) اینه که برم دانشگاه ؟؟؟؟؟

اون زمان هیچ کس سوال منو جواب نداد به خاطر همین تصمیم گرفتم در مورد این موضوع بنویسم تا حداقل جواب سوال یک نفر رو داده باشم .

من الان فارغ التحصیل رشته ی فناوری اطلاعات هستم و به حساب خودمونی مهندس شدم ۴ سال دانشگاه رو با گذروندن ۱۴۲ واحد پشت سر گذاشتم که از این ۱۴۲ واحد شاید بگم ۲۰ واحدش مربوط به برنامه نویسی بود اون هم زبان هایی مثل سی پلاس پلاس . که خودتون بهتر میدونین که این زبان یه زبان بسیار قدرتمند و در موارد خاص بسیار کارامد هست ، اما یادگیری اون کمی زمان بر و غیر جذابه و اصولاً دانشجو رو به شیرینی کار علاقه مند نمی کنه و باعث میشه از برنامه نویسی همین زبان خشک رو بشناسه و قید علاقه به برنامه نویسی رو بزنه .

بعد از اینکه یه مدرک دادن دستمو از دانشگاه اومدم بیرون ، تازه رفتم دنبال آینده و پیدا کردن کار ، خیلی زیاد پیگیر بودم ،  چندتا شرکت رفتم برای کار اما همه جا از من پرسیدن چی بلدی ؟؟؟؟ جواب این سوال نه درس مدار منطقی بود نه سیستم عامل نه اسمبلی نه اندیشه نه تاریخ جواب این چی بلدی مهارت بود ، مهارتی که الان بازار کار نیاز داشت .

دانشگاه یه جای بینظیره که بتونی خودت رو پیدا کنی و بفهمی که از جون این دنیا چی می خوای ؟ اما آیندت رو درس ها و واحد های اون نمیسازه شاید خودت بتونی بسازیش . من تو اون ۴ سال دانشگاه دوستایی پیدا کردم که نمیتونم اهمیت داشتن این دوستا رو با کلمات بیان کنم. فهمیدم که دانشگاه فقط جای کتاب و امتحان نیست جاییه که در اون برای زندگی واقعی آماده میشین برای خیلی از ما مخصوصا من دانشگاه رفتن اولین تجربه از زندگی مستقل و تصمیم گیری مستقله ، اولین جایی که یاد میگیریم چطور گلیم خودمون رو از آب بکشیم بیرون ، دیگه کسی نیست که صبح ها بیدارمون کنه و صبحانه برامون حاضر کنه و لباس هامون رو بشوره ، گاهی وقتا دانشگاه صدها یا هزاران کیلومتر دوره و مجبوریم فاصله بگیریم از مادر و پدرمون که این بخش هم وحشتناکه .

با اینکه به نظرم چیز هایی که برای موفقیت تو دانشگاه لازمه تو زندگی واقعی چندان هم به کار نمیاد ولی فکر میکنم چیز های ناملموس زیادی هست که در زندگی دانشجویی با اون مواجه میشیم و این تجربه ایه که فارغ از رشته ی تحصیلی برای هرکسی میتونه مفید باشه .

با اینکه دانشجوی خوبی بودم و دروس برنامه نویسی رو که به اونها علاقه ی زیادی داشتم با نمره های خوب گذروندم ولی وقتی وارد دنیای کار شدم فهمیدم هنوز همون دانش اموز صفرم با هزاران هزار سوال ؟؟؟

اولین کاری که کردم این بود که رفتم سراغ استادم و از اون خواستم که در مورد محیط کار و تکنولوژی ها و زبان های برنامه نویسی جدید برام صحبت کنه گفت و گفت و گفت چند ساعت گذشت و بعد از چند ساعت تصمیم گرفتم برم سراغ زبان های برنامه نویسی تحت وب .

اچ تی ام ال  و سی اس اس ، جاوا اسکریپت ، پی اچ پی .

اما منبع یاد گیری اینا اطرافم نبود .تو راه بازگشت به خونه رفتم کتاب فروشی و یک کتاب آموزش طراحی وب خریدم و همینطور که هندزفری توی گوشم بود و داشتم کتابو ورق میزدم متوجه شدم به خونه رسیدم . اون شب تا صبح برای من با ابهام گذشت چون از اون کتاب هیچ چیز نمی فهمیدم . احساس پوچی میکردم . صبح خیلی زود از خونه زدم بیرون و تصمیم داشتم برم و کلاس حضوری ثبت نام کنم اما هزینه های این کلاسها خیلی زیاد بود و زمان زیادی طول میکشید شاید تقریبا دوسال .

هیچ کس رو نداشتم که بهم کمک کنه و تصمیم گرفتم برم سراغ همین شرکت های برنامه نویسی و مجانی کار کنم و طبق تعریفی که از شرکت های برنامه نویسی اطرافم که تعدادشون اندازه انگشت های دستم هم نبود شنیده بودم ، سراغ یکی از همون شرکت ها رفتم و در خواست کردم که به صورت کار آموز اونجا مشغول بشم و برنامه نویسی یاد بگیرم .

۳ روز بعد با من تماس گرفتند و گفتند که میتونی بیای و کار آموز بشی ، اون زمان این فیلم های آموزشی آنلاین نبود یا هم خیلی کم بود و طبق ترسی که از این فروشگاه های اینترنتی داشتم و اون ذهنیت داغونم ، حاضر به خرید از این فروشگاه ها نبودم و چندین ماه با همون کتاب و همون شرکت کاراموزی گذشت تا اینکه تونستم یه صفحه با  اچ تی ام ال طراحی کنم و مدیر شرکت یه پکیج اموزشی طراحی وب به من هدیه کردن که فیلم های آموزشی به صورت آنلاین بود این فیلم ها دریچه ای از دنیای جدید رو به روی من باز کرد. بعد از دیدن این فیلم ها من اصول طراحی وب رو یاد گرفتم و بعد از گذشت یک سال همونجا استخدام شدم .اما اگر الان با این تجربیات کسی از من بپرسه چطور برنامه نویس شدی ؟؟ دانشگاه برم یانه ؟؟؟ اول بهش میگم میخوای چجور برنامه نویسی بشی ؟؟ آینده ی شغلیت رو چجوری میبینی ؟؟ اصلا راهت رو انتخاب کردی ؟؟ کار آزاد میخوای بکنی ؟ یا به قولی کارمند میخوای بشی ؟

قبل از تصمیم گرفتن در مورد دانشگاه رفتن یا نرفتن جواب این سوال ها رو بدین همیشه میشه وسط راه ، راهتون رو عوض کنین ولی این اولین انتخابه که تعیین میکنه بعد از اون چیکار کنین ( این جمله از خودم بودا )

اگر انتخاب شما کار آزاده باید بگم نیازی نیست که حتما به دانشگاه برین البته نمیگم که نرین دانشگاه ، اما در مقایسه با کار کارمندی در کار آزاد خیلی کمتر احتمال داره که تو برخورد با مشتریاتون احتیاجی به مدرک داشته باشین . تو کار آزاد مهم سابقه ی کار و نمونه کاره و اینکه اگر مشتری از شما بپرسه از پس این کار برمیای یا نه چطور جواب مشتری رو بدین من چندین سال کار آزاد کردم اما حتی یک بار هم پیش نیامد که مشتری از من مدرک تحصیلی بخواد اما همیشه از من نمونه کار خواستند .

دنیای کار کارمندی خیلی با کار آزاد فرق میکنه ، اونجا مزیت هایی مثل درآمد مستمر اما کم و بیمه دارین (به لطف دولت این مشکلات الان تو کار آزاد هم نیست و کار آزاد هم میتونن بیمه داشته باشن با در آمد بالا ) با این حال تو کار کارمندی و شرکتی معمولا آدم هایی از نسل قبل هستند که هنوز عمیقا اعتقاد دارند که برای یک شغل حرفه ای باید مدرکش رو هم داشته باشی .

در دنیای برنامه نویسان ، کسی که بهترین نمونه و بهترین سابقه ی کار و بهترین نرخ رو ارائه بده کار رو میگیره در بعضی شرکت ها آزاد یا دولتی بین دو برنامه نویس با کارهای هم سطح و مصاحبه های خوب عامل تعیین کننده معمولا اینه که کدومشون مدرک داره . باید بگم تا وقتی که این ساز و کار زیر و رو نشه همچنان مدرک دانشگاهی تو همین وزن و اعتبار میمونه .

سخن اخر :

حالا شما باید چیکار کنین ؟؟؟؟

نوشته دانشگاه منو برنامه نویس کرد ؟!! اولین بار در آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
آموزش برنامه نویسی | آکادمی برنامه نویسی لرن فایلز