با سلام

در این قسمت تنها به صورت عملی عمل می کنیم و به بحث های تئوریک جلسات گذشته، اطلاعاتی عملی جهت پیاده سازی بهتر و دقیق تر اضافه خواهیم کرد.

با دیدن این قسمت شما قادر به پیاده سازی شبکه عصبی برای هر مسئله ای خواهید بود.

در این قسمت یک مسئله ی غیر خطی یعنی تبدیل از فضای قطبی به فضای کارتزین را با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی دو لایه و سه لایه پیاده سازی خواهیم کرد. خط به خط کد را به صورت کامل هم از نظر مقدار و هم از نظر اندازه ی بعد ماتریس بررسی خواهیم کرد. همانطور که نحوه ی ساخت یک نورون با سه لایه را توضیح می دهیم از کاربران می خواهیم یک نورون چهار لایه را به همین نحو پیاده سازی نمایند.

در این قسمت از ابتدای طراحی با شما همراه خواهیم بود تا ببینیم بعد از تعریف مسئله باید از کجای کار شروع کرد و چگونه به یک جمع بندی در مورد طراحی شبکه عصبی رسید. در این ویدئو آموزشی از شبکه عصبی پرسپترون جهت طراحی شبکه عصبی استفاده نمودیم.

نکات جانبی اما موثر و مهم در آموزش شبکه شامل موارد زیر نیز بررسی می شود:

۱- نحوه ی تعیین محدوده ی وزن های اولیه

۲- نرخ آموزش و یافتن نرخ آموزش مناسب

۳- نحوه ی یافتن تعداد لایه های مورد نیاز

۴- نحوه ی یافتن تعداد نورون های لایه مخفی

۵- تعیین نوع تابع فعالیت در هر لایه

۶- نقش و تعیین بایاس های اولیه

۷- جلوگیری از overfitting

۸- handle کردن مشکل داده های خارج از محدوده (خیلی بزرگ)

 

این مجموعه حاوی فیلم آموزشی و ۳ کد پیاده سازی شده ی متلب می باشد که نام هر کد نشان دهنده ی ماهیت کد است و تفاوت آن را با سایر کدها نشان می دهد.

تذکر:

قسمت های قبلی این مجموعه آموزشی را می توانید از اینجا مشاهده نمایید.

یادآوری:

برای کتاب می توانید کتاب شبکه های عصبی و کنترل کننده های عصبی پیشرفته نوشته ی دکتر تشنه لب ، استاد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر رو به زبان قارسی تهیه کتید. به دلیل حمایت از نویسنده لینک دانلودی برای این کتاب قرار داده نمی شود.

کتاب های انگلیسی به دلیل عدم امکان دسترسی به آن ها در ایران، لینک دانلودشان قرار داده می شود.

شما می توانید کتاب Intelligent Control Based On Flexible Neural Network دکتر تشنه لب را از اینجا و کتاب A Brief Introduction to Neural Networks ,David Kriesel را از اینجا دانلود کنید.