یادگاری: جایگاه جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌‌ها بازیابی شود

نشست خبری سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد

  یادگاری: جایگاه جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌‌ها بازیابی شود

16 مردادماه سال 1359 جهاد دانشگاهی در کشور ایجاد و شروع به فعالیت علمی و نشر درکشور کرده است. تالیف، ترجمه و انتشار کتاب و تولید مواد کمک آموزشی یکی از وظایفی است که برای این نهاد در نظر گرفته شده است. با وجود این محمد‌حسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی به لزوم بازیابی جایگاه این نهاد در بدنه دانشگاه‌های کشور تاکید کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رییس جهاد دانشگاهی در نشست خبری این نهاد که به مناسبت سی‌وسومین سالروز تاسیس این نهاد انقلابی و علمی برپا شده بود اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به منظور پر‌کردن خلا تولید علم و تبدیل علم به محصول پایه‌گذاری شد و مصوباتی نیز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این نهاد انقلابی در نظر گرفته شد.

این مقام مسوول با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی به عنوان پل بین صنعت و دانشگاه گفت: اهداف عالیه این نهاد در سال 81 مورد بازبینی قرار گرفت و وظایفی مانند گسترش طرح‌های کاربردی و نیمه‌صنعتی و توسعه امورفرهنگی در سطح جامعه برای جهاد‌ دانشگاهی تشریح شد تا تولید علم دانشگاه‌ها از بستر جهاد‌ دانشگاهی امکان‌پذیر شود اما با وجود اهمیت و نقش جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی انقلابی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، این نهاد هنوز جایگاه و اهمیت خود را در دانشگاه‌ها پیدا نکرده است.

یادگاری در ادامه سخنان خود از هفتمین رییس جمهوری ایران خواست تا به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی حمایت‌های بیشتری از جهاد دانشگاهی به عمل آورد و با لحاظ کردن جهاد دانشگاهی به عنوان بستر مناسب تربیت نخبگان از آن حمایت کند.

وی خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی به عنوان رییس جمهوری منتخب و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جهاد دانشگاهی در حال احصای تمامی تهدیدات و آسیب‌های خود است و برای سند راهبردی نیز در حال برنامه‌ریزی است تا با توجه به شرایط موجود برنامه‌ها را طراحی و برنامه‌ریزی کرده و آن‌ها را در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهد.

رییس جهاد دانشگاهی، در ادامه نشست خبری اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی تجربه‌های مطلوبی در بحث تولید محصول داشته است و در پی یافتن جایگاه خود در موسسات و دانشگاه‌های کشور است چراکه این نهاد کامل‌کننده فعالیت های دانشگاه‌هاست.

یادگاری ادامه داد: نهاد جهاد دانشگاهی رقیب دانشگاه‌ها نیست بلکه به عنوان یک همکار تلاش دارد درکنار این موسسه‌ها فعالیت کند. پارک‌های علم‌و‌فناوری که امروزه داخل دانشگاه‌ها در حال فعالیت هستند در بدنه جهاد دانشگاهی تشکیل شده و بعد‌ها به دانشگاه‌ها پیوستند. با توجه به این امر نهاد جهاد دانشگاهی امیدوار است پارک‌های علم‌و‌فناوری دوباره به جهاد دانشگاهی برگردد و به فعالیت علمی خود ادامه دهند.

وی با تاکید دوباره به اهمیت جایگاه جهاد دانشگاهی برای استفاده از سرمایه و فکر ایرانی گفت: جهاد دانشگاهی در نظر دارد برای دست‌یابی به تحول راهبردی اقدام به برگزاری اولین همایش فرهنگ جهادی و جهاد علمی در مهر‌ماه امسال کند.

آغاز انجام 6 طرح کلان ملی از سوی جهاد دانشگاهی
در ادامه این نشست خبری، معاون پژوهش و فناوری این نهاد از آغاز انجام عملیات 6 طرح کلان ملی مصوب سال گذشته از سوی این نهاد خبر داد و گفت: این طرح‌ها با اعتبار 212 میلیون تومانی در حال انجام است که از آن میان می‌توان به طراحی و ساخت سیستم رانش در مترو، مجتمع تولید سلول و فراورده‌های سلولی و نیز مجتمع آنتی‌بادی مونو‌کلران اشاره کرد.

سعید قاضی‌مغربی، در ادامه به عقد تفاهم‌نامه و قرارداد با بخش‌های خصوصی و وزراتخانه‌ها اشاره کرد و اظهار کرد: 17 قرارداد کاری با بخش خصوصی و 31 قرارداد نیز با معاونت علم‌و‌فناوری ریاست جمهوری منعقد شده که جهاد دانشگاهی با همکاری این ارگان‌ها طرح‌هایی را انجام و عملیاتی می‌سازد.

وی در ادامه به بیان برخی طرح‌های در حال انجام و پایان‌یافته از سوی جهاد دانشگاهی پرداخت و افزود: طراحی و ساخت بازو‌های بار‌گیری نفت، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری صنعت نفت کشور، ساخت ماده تعلیق‌شکن و ساخت Dra از  اقدامات جهاد دانشگاهی در معاونت پژوهش و فناوری است.

تشکیل 15 قطب آموزشی
دیگر سخنران نشست خبری سی‌و‌سومین سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی معاون آموزشی این نهاد بود. وی گفت: شبکه سراسری آموزش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی از مهرماه آغاز به کار می‌کند و تمامی مسوولیت‌های این آموزش در تمامی استان‌ها به عهده 15 قطب آموزشی خواهد بود که تشکیل می‌شود.

محمد‌حسین ایمانی به عنوان رییس دانشگاه علم‌و‌فرهنگ ادامه داد: آموز‌ش‌های صورت‌گرفته و درحال انجام در جهاد دانشگاهی با شیوه‌های نوین و در کمترین زمان انجام می‌شود به همین دلیل اقدامات این نهاد موازی با سایر موسسات آموزشی نیست.

وی از فعالیت و تحصیل 82 دانشجوی مقطع دکترای پژوهش‌محور در پژوهشکده‌های این نهاد خبر داد و اظهار کرد: 125 مرکز با ظرفیت 500‌هزار فراگیر در کشور در حال فعالیت است و 55‌هزار دانشجوی علمی‌و‌کاربردی در این نهاد در حال فراگیری و آموزش هستند.

ایمانی، از ایجاد تسهیلاتی برای دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه علم‌و‌فرهنگ خبر داد و گفت: دانشگاه علم‌و‌فرهنگ در رشته‌های خود آماده پذیرش دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج کشور است.
خبرنگار: مریم مرادخانی


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری