یادگاری: جهاد دانشگاهی نهادی ملی و انقلابی است

آیین گرامیداشت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی برگزار شد

  یادگاری: جهاد دانشگاهی نهادی ملی و انقلابی است

محمد حسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به ویژگی‌های کار جهادی از منظر مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی را نهادی انقلابی و ملی معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد حسین یادگاری رییس جهاد دانشگاهی در آیین گرامیداشت سی و سومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی ضمن تشریح و تفسیر سخنان مقام معظم رهبری در آخرین دیدار ایشان از موسسه پژوهشی رویان در سال 86 گفت: مقام معظم رهبری، جهاد دانشگاهی را نمونه‌ای کامل و چشمگیر توصیف و مرحوم سعیدکاظمی آشتیانی را در نحوه کار و مدیریت به عنوان شخصیتی مثال زدنی معرفی کردند. 

وی در ادامه درباره تعریف جهاد علمی از دیدگاه مقام معظم رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب آمار ارایه مقاله‌های آی اس آی را ملاک حرکت جهادی ندانستند بلکه ناامیدی و خشم دشمن از  پیشرفت علم  در این مقاله‌ها را به عنوان جهاد علمی ارزیابی کردند.

یادگاری در ادامه با اشاره به ویژگی‌های کار جهادی از منظر مقام معظم رهبری یادآور شد: هدفمندی، هوشمندی، توجه به قانون و دشمن‌شکن بودن را از ویژگی‌های کار جهادی معرفی کردند.

یادگاری افزود: جهاد دانشگاهی به هیچ دسته و شخصی وابسته نیست و یک نهاد ملی و انقلاب است که به همه فعالان حوزی و دانشگاهی اختصاص دارد. جهاد دانشگاهی بستر تربیت نیروهای کاربردی است.

ضرورت حفظ هویت جهاد دانشگاهی
وی گفت: تفکرعلم‌آموزی و علم طلبی باید در دانشگاهیان ترویج و هویت جهاد دانشگاهی حفظ شود. ما نیازمند انضباط انقلابی درفعالیت‌های علمی هستیم و بدون حرکت در جاده گسترش دانش و پژوهش نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم. با ایجاد نقش پیشرفت علم می‌توان عقب ماندگی و تبعیض را در تمام زمینه‌‌های اجتماعی اقتصادی و سیاسی برطرف کرد.

یادگاری بر آزاد‌سازی ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی تاکید کرد و یادآور شد: جهاد دانشگاهی در بحث اقتصاد مقاومتی، اهمیت دادن به نیروها‌ی داخلی و پیوند میان دانشگاه و صنعت می‌تواند نقش مهمی ایفا کند اما بعد از گذشت 30 سال از تاسیس جهاد دانشگاهی بسیاری از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی محقق نشده است.

وی با انتقاد از سیاست‌های چندگانه دولت‌ها درقبال جهاد دانشگاهی خطاب به رییس دولت جدید گفت: یکی از مهم‌ترین مسایلی که در این 33 سال درگیر آن بودیم  پایداری جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌هاست که از رییس دولت به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم جهاد دانشگاهی شکل اساسی به خود بگیرد.

یادگاری پیشرفت‌های جهاد را نتیجه فعالیت‌های خود جوش افراد متعهد و متخصصص عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی باید رویان‌های گوناگون در رشته‌های مختلف تولید کند.

رییس جهاد دانشگاهی تخصیص اعتبار مشخص و تهیه نقشه راه مناسب را برای ارتقای جایگاه جهاد دانشگاهی ضروری ارزیابی کرد. وی حمایت‌های دولتی از جهاد دانشگاهی را همگانی ندانست و اظهار کرد: از مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس جمهوری می‌خواهیم  دوباره جایگاه جهاد دانشگاهی را در دل دانشگاه‌ها تعریف کنند. جایگاه جهاد دانشگاهی باید در دل فعالیت‌های علمی و فرهنگی تعریف شود. 

آیین گرامیداشت سی و سومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی بعد از ظهر دیروز (15 تیر) در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور محمدحسین یادگاری، رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و جهادگران نمونه برگزار شد.
خبرنگار: سمیه حسن‌نژاد


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری