«دولت الکترونیک» در قاب کاغذی نشست

کتاب «دولت الکترونیک» برای مطالعه دانشجویان رشته‌های مدیریت به‌ویژه مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت دولتی، کلیه پژوهشگران و مجریان و علاقه‌مندان به موضوع دولت الکترونیکي به قلم غلامرضا معمار‌زاده‌طهران، محمد مبینی و مهدی فقیهی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فصل اول کتاب حاوي مفاهیم، تعاریف و تاریخچه دولت الکترونیکی، ساختار و روابط در دولت الکترونیکی و همچنين مزایا و ضرورت و اهداف دولت الکترونیکی است.

در فصل دوم کتاب، الگوهای ارزیابی دولت الکترونیکی مطرح می‌شود و مدل‌های ارزیابی استقرار دولت الکترونیکی مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد.

در فصل سوم کتاب حاضر، پيش نيازها و بسترهاي لازم براي توسعه این دولت شامل موارد سازماني و مديريتي، حقوقي و قانوني، زيرساخت ارتباطي، امنيتي، تكنولوژيكي، فرهنگي و اجتماعي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

 این کتاب در فصل چهارم رویکردهای کشورها نسبت به دولت الکترونیکي را برای مخاطبان تشريح مي‌کند و کشورهای آمريكا، انگلستان، کانادا، ژاپن، استرالیا و اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. 

نویسندگان در فصل ششم، وضعیت دولت الکترونیکي در کشورهای هند، کره جنوبی، پاکستان، سریلانکا، ترکیه، تایلند، نیکاراگوا و منطقه اتحاديه آسياي جنوب شرقي و آفریقا و همچنين موانع و مشکلات پذیرش و استقرار دولت الکترونیکی در کشور های در‌حال توسعه را موردبحث قرار داده‌اند.

فصل هفتم با مرور پیشینه و قوانین دولت الکترونیکی در ایران به بررسی وضعیت دولت الکترونیک در ایران با توجه به شاخص جهانی توسعه دولت الکترونیکی و مشارکت الکترونیکی در مقایسه با کشورهای قلمرو سند چشم‌انداز پرداخته است و در ادامه وضعيت خدمات الکترونیکی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته ‌است. 

فصل هشتم نیز به مرور پژوهش‌هاي انجام شده در كشور و توسعه دولت الکترونیکی در ایران اختصاص یافته است.

کتاب «دولت الکترونیک» از سوی انتشارات اندیشه‌های گوهربار در 316 صفحه و به قیمت 70‌هزار ریال راهی بازار نشر شده است.

خبرنگار: مریم نوژن


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری