«مبانی کشاورزی پایدار» به چاپ دوم رسید

کتاب «مبانی کشاورزی پایدار» نوشته دکتر بهنام کامکار و دکتر عبدالمجید مهدوی دامغانی که شامل تعاریف، پیشینه، اهداف، اصول و عملیات کشاورزی پایدار است از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد به چاپ دوم رسید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در پاسخ به نبود یک منبع جامع که اصول، اهداف و عملیات کشاورزی پایدار را در برگرفته باشد تهیه و تنظیم شده است و در آن دقیقا به روش‌های بهینه‌سازی مدیریت‌های کشاورزی با توجه به قابلیت‌های اقلیمی، زیست محیطی و استعداد سنجی اراضی و مدیریت‌های جایگزین اشاره شده است. 

نویسندگان در این کتاب سعی کرده‌اند به منابع طبیعی نه به‌ عنوان میراث نسل‌های گذشته بلکه به عنوان عاریه‌ای از نسل‌های آینده تاکید کنند و به این سوال مهم مخاطبان بخش کشاورزی پاسخ دهند که چگونه می‌توان ضمن تامین نیازهای نسل فعلی انتظارات نسل آینده را نیز در کشاورزی مدنظر قرار داد.

کتاب «مبانی کشاورزی پایدار» شامل9 فصل و 315 صفحه است که در فصل اول این کتاب با نام جستار گشایی‌، توضیحاتی در خصوص افزایش روزانه جمعیت و محدود بودن منابع محیطی آمده است و انقلاب‌های مختلف در عرصه کشاورزی و صنعت مورد بازبینی قرار گرفته تا به آخرین انقلاب عصر حاضر که انقلاب زیستی است رسیده و پیامدهای مثبت و منفی آن بررسی شده است.

فصل دوم شامل تاریخچه، تعاریف و اهداف کشاورزی پایدار است و در فصل سوم، پایداری کشت بوم‌های رایج مورد بررسی قرار گرفته و دلایل بوم‌شناختی ناپایداری کشاورزی رایج بیان شده است.

فصل چهارم این کتاب به سامانه‌های کشاورزی و توضیح کشاورزی فشرده و کم‌نهاده‌، تناوب زراعی، کشت مخلوط، سامانه‌های چند کشتی در کشاورزی پایدار، کشاورزی زیستی و کشاورزی دقیق اشاره شده است.

فصل پنجم شامل مدیریت خاک و عناصر غذایی در کشاورزی پایدار است.

در فصل ششم با نام مدیریت آب در کشاورزی به ترتیب منابع آب، مشکل کمبود آب‌، انقلاب سبز‌، مدیریت پایدار آب و تولید بیشتر از آب کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل هفتم کتاب شامل مدیریت آفات‌، بیماری‌ها و علف‌های هرز در کشاورزی پایدار است و فصل هشتم تنوع زیستی و اهمیت آن در کشاورزی را به تفصیل بیان کرده است. در فصل پایانی کتاب هم پژوهش‌های کشاورزی با رویکردی به کشاورزی پایدار بیان شده است.

چاپ دوم کتاب «مبانی کشاورزی پایدار» نوشته دکتر بهنام کامکار و دکتر عبدالمجید مهدوی دامغانی در  صفحه316 با قیمت 9هزار تومان توسط انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری