بر پایی نمایشگاه‌های کتاب دانشگاهی در سراسر کشور

به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد

  بر پایی نمایشگاه‌های کتاب دانشگاهی در سراسر کشور

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی حمایت‌های مالی را بر میزان مطالعه غیر درسی دانشجویان موثر دانست و از اجرای طرح کتاب دانشجو، نمایشگاه کتاب دانشگاه همچنین آغاز به کار پایگاه فروش الکترونیکی کتاب و چاپ پایان‌نامه‌های برگزیده دانشجویی به همت سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سال آتی تحصیلی خبر داد.

شگاه‌های کتاب دانشگاهی در سراسر کشورمحمد سلگی، رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) وضعیت تولید کتاب را مطلوب و آمار تیراژ را رو به کاهش اعلام کرد و اظهار داشت: از نظر تعداد عنوان به آمار 70 هزار عنوان کتاب در سال نزدیک می‌شویم در مقابل با کاهش تیراژ کتاب روبه‌رو هستیم. به طوری که در طول بیست سال گذشته از پنج هزار به دو هزار تیراژ رسیده‌ایم .

وی کاهش تیراژ کتاب را ناشی از معضل آمار پایین کتابخوانی و تمایل کم دانشجویان به مطالعه کتاب‌های غیر درسی دانست و افزود: جهاد دانشگاهی برای افزایش رغبت دانشجویان به مطالعه کتاب‌های غیر درسی اقدام به چاپ کتاب‌هایی با عنوان «کتاب دانشجو» کرده است. این محصول حاوی چکیده دروس است.

سلگی با اشاره به فروش پایین کتاب‌های بخش دانشگاهی در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یادآور شد: بررسی این موضوع نشان می‌دهد دانشجویان نیازمند یارانه بیشتر و کاهش قیمت کتاب‌های دانشگاهی هستند. به عبارتی دیگر افزایش قیمت کتاب و مشکل مالی کتاب را از سبد خانوارها حذف می‌کند.

وی درباره تاثیر گرانی کاغذ و خدمات چاپ در میزان تولید کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی اظهار داشت: افزایش سه تا پنج برابری قیمت کاغذ و خدمات چاپ، ناشران دانشگاهی را دچار تنگنا کرده است. اگر به فکر کاغذ نباشیم در مواردی ناشران به اجبار باید کتاب‌ها را به کمک مولف چاپ کنند و مولفان به دلیل مشکلات مالی در این امر ناتوان هستند درنتیجه شاهد افزایش آمار عنوان‌های خارج چاپ خواهیم بود.

عقب‌ماندگی با کاهش 30 عنوان کتاب طی دو سال گذشته/ برای جبران به حمایت دولت جدید امیدواریم
رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در ادامه ضمن اشاره به کاهش حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید کتاب با حذف یارانه کاغذ در یک سال گذشته گفت: قرار شد وزارت ارشاد برای جبران آسیب‌های ناشی از حذف یارانه کاغذ مبادرت به خرید کتاب از ناشران کند اما در طول یک سال گذشته شاهد کاهش کتاب‌های خریداری شده و توزیع نامناسب هستیم.

سلگی درباره مهمترین نیاز بخش انتشارات جهاد دانشگاهی از دولت یازدهم گفت: کاهش هزینه‌های تولید و حمایت‌های بعد از تولید، خرید کتاب‌ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه کتاب‌های حوزه دانشگاهی و حمایت از دانشجویان با ارایه بن کاغذی، اساسی‌ترین درخواست بخش انتشارات جهاد دانشگاهی است. با توجه به کاهش بیش از 30 عنوان کتاب در طول سال‌های 89 تا 91 از 376 به 342 عنوان امیدوارم با تمهیدات دولت یازدهم بتوانیم کاهش‌های دو سال گذشته را جبران کنیم.

برپایی نمایشگاه کتاب دانشگاهی و چاپ پایان نامه‌های برگزیده
وی با تشریح برنامه‌های آتی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در سال 92 در حوزه توزیع گفت: با هدف افزایش تولید، موضوع توزیع 1200 عنوان کتاب در چرخه جهاد را در 26 فروشگاه جهاد به طور جدی مد نظر قرار داده‌ایم. همچنین عرضه همراه با تخفیف کتاب‌های دانشگاهی با پرپایی نمایشگاه‌های دانشگاهی در استان‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی 93-92 و آغاز به کار آزمایشی سایت فروش الکترونیکی کتاب از برنامه‌های جدید سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی است.

سلگی در ادامه با بیان این مطلب که نمایشگاه‌های استانی کتاب دانشگاهی ابتدا در دانشگاه استان‌های اصفهان و مشهد برپا خواهد شد و به صورت چرخشی در سراسر کشور ادامه می‌یابد به برنامه‌های جهاد دانشگاهی‌ در حوزه تولید اشاره کرد و افزود: سازمان انتشارات علاوه بر کارهای معمول، تولید کتاب‌های آموزشی برای دانشجویان علمی و کاربردی را در برنامه قرار داده‌ است و چاپ چکیده پایان‌های نامه‌های برگزیده سال دانشجویی در بیش از 100 صفحه نیز از برنامه‌های مشترک وزارت ارشاد و سازمان انتشارت جهاد دانشگاهی است.

رییس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یادآور شد: 35 پایان‌نامه برگزیده درمراحل پایانی چاپ قرار دارند که حوزه علوم انسانی بیشترین فراوانی موضوعی را در بین پایان‌نامه‌ها دارد.
خبرنگار: سمیه حسن‌نژاد


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری