کتاب«بیوتکنولوژی گیاهی» منتشر شد

بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک بعد جدیدی از پیشرفت‌های علمی بشر در اواخر قرن بیستم است. «بیوتکنولوژی گیاهی» نام کتابی است که به منظور معرفی علم بیوتکنولوژی گیاهی و نحوه بهره‌برداری از آن در بخش کشاورزی از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر مجموعه پژوهش‌های عبدالرضا باقری، نسرین مشتاقی و احمد شریفی است که در شش فصل تدوین شده است.

به عقیده نویسندگان، اگرچه پیشرفت فناوری بیوتکنولوژی در زمینه پزشکی قابل توجه است ولی در بخش کشاورزی و اصلاح گیاهی غیر قابل انکار است.

با توجه به رشد فزاینده جمعیت، تامین غذا از چالش‌های مهم بشر در بخش علمی، تحقیقاتی و کشاورزی محسوب می‌شود که اگر امروز به آن توجه نشود، مشکل عظیمی برای جمعیت رو‌به‌رشد و زندگی انسان‌ها در آینده فراهم خواهد کرد.

در فصل نخست کتاب، تعاریف، تاریخچه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک و اهمیت و کاربرد آن در اصلاح نباتات آورده شده و بیوتکنولوژی را به دو بخش تراریخت و غیر تراریخت تقسیم کرده است.

کشت بافت‌های گیاهی، عنوان فصل دوم کتاب است که در آن به خصوصیات محیط کشت و اجزای آن اشاره شده است.

تهیه ریز نمونه، ضدعفونی نمونه‌های گیاهی، محیط کشت و محل کار، انواع کشت بافت، باززایی گیاهان، ریز ازدیادی، تنوع سوماکلونال و مزایای تولید گیاهان هاپلوئید و دابل هاپلوئید در اصلاح نباتات از دیگر مباحثی است که در این فصل آورده شده است.

فصل سوم با عنوان همسانه‌سازی ژن‌ها، مطالبی در خصوص اصول تکنولوژی DNA نوترکیب، مراحل همسانه سازی ژن‌ها، آنزیم‌های برشی، ایزوشیزومرها، پلاسمیدها، ناقلین باکتریوفاژی، کاسمیدها و کاربردهای PCR آورده شده است.

نویسندگان در فصل چهارم، نشانگرها و کاربرد آنها در اصلاح نباتات و مدیریت ژرم پلاسم را مورد بررسی قرار داده و در فصل پنجم نیز مطالبی در زمینه روش‌های انتقال ژن، انواع گیاهان تراریخته و ارزیابی وضعیت آن‌ها در ایران و جهان بیان شده است.

جنبه‌های اخلاقی و زیست‌محیطی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک عنوان فصل ششم کتاب حاضر است که در آن مخاطرات محصولات مهندسی ژنتیک، دیدگاه‌های مختلف در مورد این محصولات، اخلاق زیستی و مالکیت ژن‌ها بررسی شده است.

انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد کتاب «بیوتکنولوژی گیاهی» را در 235 صفحه و به قیمت 70هزار ریال منتشر کرده است.
خبرنگار: مرجان ترابی


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری