معرفی برنامه‌های در دست انجام انجمن نفرولوژی ایران

  معرفی برنامه‌های در دست انجام انجمن نفرولوژی ایران

علم نفرولوژی در ایران تاریخچه‌ای طولانی دارد. ابوبکر محمد‌ ابن زکریای رازی، پزشک، شیمیدان و فیلسوف ایرانی، (865 تا 925 میلادی) و ابوعلی سینا، پزشک، فیلسوف و دانشمند برجسته ایرانی و پدر علم طب در ایران (980 تا 1037 میلادی) از پیشگامان علم نفرولوژی در ایران محسوب می‌شوند. انجمن نفرولوژی ایران از انجمن‌های فعال کشور است که در سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای در دستور کار خود دارد.-

به‌ گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمد‌ ابن زکریای رازی کتاب‌های متعددی را در زمینه علم پزشکی به نگارش در آورد که از جمله آن‌ها کتاب «مشاهدات بالینی» است که در آن سیر و پیشرفت بیماری‌های مختلف را تشریح کرده است. این کتاب شامل 17 شرح‌حال بالینی است که 6 مورد آن مربوط به بیماران کلیوی و یک مورد مربوط به یک بیمار مبتلا به پراکلامسپی است.

ابوعلی سینا (980 تا 1037 میلادی) یکی از دانشمندانی بود که آزمایش کامل ادرار را به روش علمی انجام و مورد بررسی قرار داد. وی در کتاب مشهورش با عنوان «قانون در طب»، آزمایش کامل ادرار را در 30 صفحه شرح داده است. تفسیر ابن سینا از یافته‌های کامل ادرار، بسیار جالب است. وی در کتابش در این‌باره این‌گونه شرح داده که «اگر ادراری کدر و تیره باشد و رسوباتی در لایه‌های مختلف آن معلق بمانند، نشانه درد دماغی، بی‌خوابی، ناشنوایی و گیجی ذهنی است. چنین ادراری خبر از احتمال قریب‌الوقوع خونریزی بینی می‌دهد.» با توجه به تعریف جدید این علم این جملات را می‌توان توصیفی از اورمی ناشی از نفریت ارثی (سندرم آلپورت) دانست.

پیشینه انجمن نفرولوژی در ایران
نفرولوژی مدرن در اوایل دهه 1340 و پس از بازگشت تعدادی از متخصصان دوره دیده در نفرولوژی، از کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا به ایران آغاز شد. دکتر عبدالحسین سمیعی، نخستین نفرولوژیست فارغ‌التحصیل آمریکا بود که خدمات بزرگی را در مراقبت از بیماران کلیوی و دیالیزی کشور ارایه داد. در سال 1340 دکتر فرهاد معتمد و دکتر عبدل محمد رفعت انجمنی را با 10 عضو بنیانگذاری کردند که در واقع نخستین انجمن نفرولوژی ایران بود.

در سال 1371 انجمن نفرولوژی با برنامه‌های مشخص و با هدف ارتقا استانداردهای آموزشی، تحقیقاتی و درمانی مطابق با استانداردهای جهانی مجدد تشکیل و با نظر اعضای انجمن شامل دکتر علی نوبخت حقیقی، دکتر منصور هاشمی‌راد، دکتر خسرو رهبر و دکتر حسین‌نژاد گشتی اساسنامه‌ای جدید تدوین شد.

اعضای موسس انجمن جدید، همراه با دکتر سید‌مهدی قوامیان، دکتر فریدون پروشانی‌نیا، و دکتر خسرو روستاییان اولین هیات رییسه انجمن را تشکیل دادند و دکتر احد قدس را به عنوان رییس انجمن برگزیدند.

در حال حاضر انجمن نفرولوژی 209 عضو پیوسته (نفرولوژیست)، 43 عضو وابسته (متخصصان داخلی فعال در حوزه نفرولوژی) و یک عضو افتخاری دارد. این انجمن هر دو سال، کنگره‌های نفرولوژی ایران را با حضور سخنرانان برجسته ایرانی و بین‌المللی برگزار و تازه‌های علم نفرولوژی را ارایه می‌کند.

برنامه کنفرانس‌های علمی یک‌روزه انجمن نفرولوژی ایران
انجمن علمی نفرولوژی ایران برنامه کنفرانس‌های علمی یک روزه خود تا پایان سال 92 را اعلام کرد. این کنفرانس‌های علمی با حضور متخصصان و پژوهشگران همراه با ارایه مقالات علمی و تازه‌های این علم برگزار می‌شود.

کنفرانس‌های علمی تازه‌های پرفشاری خون، همو‌دیالیز، رد پیوند و بیماری‌های گلومرولی به ترتیب در 31 مرداد، 28 شهریور، 18 مهر و 30 آبان از سوی این انجمن برگزار خواهند شد. همچنین به ترتیب در تاریخ‌های 28 آذر، 19 دی، 17 بهمن و 24 اسفند‌ماه انجمن نفرولوژی ایران میزبان برگزاری کنفرانس‌هایی با موضوعات تازه‌های پروتکول‌های ایمونوساپرسیو در پیوند، بیماری مزمن کلیه، دیالیز صفاقی و برنامه‌های روز جهانی کلیه خواهد بود.

چهاردهمین کنگره بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند
چهاردهمین کنگره بین‌المللی نفرولوژی، دیالیز و پیوند از 22 تا 25 بهمن‌ماه در اصفهان برگزار خواهد شد. اطلاعات تکمیلی در این‌باره به‌زودی از سوی دبیرخانه کنگره منتشر و اعلام خواهد شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری