«تعالی بازاریابی» نردبان مدیران میشود
«تعالی بازاریابی» عنوان اثری از عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه مازندران است که به همت انتشارت سازمان مدیریت صنعتی به بازار نشر عرضه شده است.
با توجه به نیاز دایم مدیران به شناسایی مستمر مسایل سازمان و حل آنها نویسندگان «تعالی بازاریابی» معتقدند، الگوی تعالی کسب و کار از جمله مهمترین روشهای این فرآیند برای مدیران است.
خالقان اثر بعد از معرفی دو نمونه الگوی برتر و مطرح «تعالی اروپا» و الگوی «دمینگ» در توضیح عملکرد آنها مینویسند: «با مبنا قرار دادن ارزشهای محوری در کسب و کار و با توجه به معیارهای تعریف شده، اقدام به ایجاد سازو کاری جهت ارزیابی عملکرد و برنامهریزی بهبود سازمانها در حوزههای گوناگون به صورت متوازن مینمایند.»
مولفان توجه الگوی تعالی کسب و کار مانند رهبری، راهبرد، فرآیندهای ایجاد ارزش، منابع انسانی و فناوری و نظامهای اطلاعاتی را در حالتی مشترک از نقاط ضعف و قوت این الگو ارزیابی کردهاند.
خداداد حسینی و شیرخدایی در بخشی از کتاب به عملکرد برخی کشورها برای تحقق الگوی تعالی کسب و کار اشاره کرده و مینویسند: «تلاشهایی در سطح جهان در جهت ارایه الگوهای تعالی بازاریابی و یا ایجاد جوایزی با عنوان جوایز تعالی بازاریابی صورت گرفته است و بسیاری از سازمانهای مشاورهای در کشورهای مختلف مانند آمریکا، استرالیا، اسکاتلند و آفریقای جنوبی الگوهایی با عنوان الگوهای تعالی بازاریابی ارایه کردهاند.»
دو موسسه و شرکت استرالیایی و آمریکایی دو نهادی هستند که مولفان دراین اثر به عنوان مشوقان تعالی بازاریابی به آن اشاره دارند.
«تعالی بازاریابی» در پنج فصل تدوین شده است. «الگوهای تعالی کسب و کار» با پنج موضوع عنوان نخستین فصل کتاب است.
فصل دوم کتاب با 10 مطلب به موضوع «مروری بر مفاهیم بازاریابی و بازارگرایی» اختصاص دارد.
«برنامهریزی و ارزیابی عملکرد بازاریابی» و «پیشینه الگوها و جوایز تعالی بازاریابی» سومین و چهارمین فصل کتاب را تشکیل میدهد و فصل پایانی با عنوان «الگوی تعالی بازاریابی» با 11 مطلب شناخته میشود.
«تعالی بازاریابی» در 168 صفحه به بهای 6 هزارتومان در شمارگان هزارنسخه به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.
خبرنگار: سمیه حسننژاد