کتاب‌های علوم عملی در جایگاه دوم جدول نشر قرار گرفت

  کتاب‌های علوم عملی در جایگاه دوم جدول نشر قرار گرفت

پس از گذشت چندین ماه از اعلام آمار کتاب‌های منتشر شده از سوی خانه کتاب و ریزش تعداد کتاب‌های علمی و قرار‌گیری آمار این کتاب‌ها در قعر جدول انتشار کتاب‌ها، این‌بار در هفته سوم مرداد‌ماه قرعه انتشار بیشترین کتاب به نام علوم عملی افتاد و کتاب‌های چاپ شده با این موضوع در جایگاه دوم نشر قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در هفته سوم ماه‌جاری تعداد 789 عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف به چاپ رسید و کتاب‌های منتشر شده در حوزه علوم عملی با تعداد 113 عنوان کتاب در جایگاه دوم قرار گرفت.

113 عنوان کتاب در حوزه علوم عملی
بنا به اعلام بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب از تعداد 113 عنوان کتاب چاپ شده در این حوزه 79 عنوان به قلم نویسندگان کشورمان به رشته تحریر درآمده و 34 عنوان دیگر از کتاب‌های علوم عملی توسط مترجمان به فارسی برگردانده شده است. از تعداد 113 کتاب چاپ شده در این زمینه 59 عنوان برای نخستین بار اقبال چاپ پیدا کرده و 54 عنوان دیگر برای ورود به بازار کتاب تجدید چاپ شده است.

22 عنوان کتاب سهم حوزه ریاضیات
کتاب‌های ریاضیات و علوم طبیعی در این جدول با انتشار تنها 22 عنوان کتاب همچنان در قعر جدول کتاب‌های چاپ این هفته از مرداد‌ماه به سر می‌برد. از 22 عنوان کتاب چاپ شده در این زمینه 18 عنوان تالیف شده است و 4 عنوان نیز به فارسی برگردانده شده است.

بنا به این اعلام، از تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه ریاضیات، 13 عنوان کتاب به چاپ اول رسیده و 9 عنوان دیگر برای استفاده علاقه‌مندان به تجدید چاپ شده است.

انتشار 102 عنوان کتاب از سوی ناشران مرکز
در این میان سهم ناشران پایتخت‌نشین و شهرستانی نیز قابل تامل است. از تعداد 113 عنوان کتاب چاپ شده در حوزه علوم عملی، 102 عنوان توسط ناشران تهرانی و 11 عنوان از سوی ناشران شهرستانی به چاپ رسیده است. در حوزه ریاضیات نیز 20 عنوان کتاب را ناشران مرکز و 2 عنوان را ناشران شهرستانی به چاپ رسانده‌اند.

در میان سایر رده‌بندی‌های انجام گرفته، کتاب «چارچوب جامع مدیریت تکنولوژی» با تعداد شمارگان یکصد نسخه‌ عنوان‌دار کتاب دارای کمترین شمارگان شد.

همچنین بیشترین تعداد نوبت چاپ درمیان کتاب‌های کمک‌درسی نیز به کتاب «پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی» با 145 نوبت چاپ رسید و بیشترین شمارگان نیز به مجموعه سوالات طبقه‌بندی شده «ریاضیات 2» با شمارگان 15‌هزار نسخه اختصاص یافت.

بیشترین تعداد صفحات کتاب نیز در این مدت مربوط به کتاب «علوم سوم راهنمایی» با 536 صفحه و کمترین تعداد صفحات نیز کتاب «ریاضیات برای کودکان» با 40 صفحه بوده است.
خبرنگار: مریم مرادخانی


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری