تولید کتاب در حوزه تحقیق در عملیات مغفول مانده است

  تولید کتاب در حوزه تحقیق در عملیات مغفول مانده است

فرزانه خسروانی، پژوهشگر حوزه مدیریت ضمن انتقاد از بی‌اطلاعی مراکز نشر نسبت به موضوع «تحقیق در عملیات نرم» و کمبود کتاب در این حوزه، بر تولید آثار بیشتر این علم تاکید کرد.-

خسروانی درگفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به اهمیت کاربرد تکنیک‌های «تحقیق در عملیات نرم» و رویکرد جامعه علمی کشور به این حوزه گفت: مهمترین چالش در حوزه مباحث تحقیق در عملیات نرم در کشور، نبود دانش کافی حتی بین فعالان حوزه مدیریت و فقدان سیاستگذاری‌ و برنامه‌ریزی مناسب است.

این پژوهشگر و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به دغدغه‌های نویسندگان حوزه «تحقیق درعملیات نرم» افزود: در این زمینه مقاله‌های متعددی نوشته‌ام اما هیچ نشریه داخلی به واسطه بی‌اطلاعی از این حوزه حاضر به چاپ آن‌ها نیست این در حالی است که برای انتشار این آثار در مجله‌های خارجی کمترین مشکلی ندارم.

خسروانی با بیان این مطلب که نویسندگان و دانشگاهیان باید برای تقویت جایگاه علم «تحقیق درعملیات نرم» تلاش کنند اظهار کرد: برای معرفی علم تحقیق در عملیات باید برای دانشجویان رشته مدیریت و مدیران سازمان‌ها، کارگاه‌های تخصصی آموزشی و همایش‌های مختلف برگزار شود.

وی درباره ضرورت پرداختن به موضوع «تحقیق در عملیات نرم» گفت: تحقیق در عملیات نرم امروز به عنوان یک ابزار برای شناسایی مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی پیش از حل آن‌ مطرح است. علاوه بر این با توجه به رویکرد مثبت مراکز علمی دنیا به مباحث تحقیق در عملیات نرم به عنوان تکنیکی برای حل مساله ما نباید از این قافله عقب بمانیم و از مسیر پیشرفت دور شویم.

وی با بیان این مطلب که بحث تحقیق در عملیات نرم برای رسیدن به جایگاه واقعی راه طولانی در پیش دارد اظهار کرد: تالیف کتاب، اکتفا نکردن به ارایه مقاله و توجه ویژه به تحقیق در عملیات به عنوان یکی از مباحث کتاب‌های درسی در مقاطع تحصیلی تکمیلی دانشگاهی از مهم‌ترین راهکارهای شناسایی جایگاه واقعی تحقیق در عملیات نرم در کشور است. 

وی درباره نگاه کشورهای مختلف به کاربرد «تحقیق در عملیات نرم» توضیح داد: مراکز علمی اروپا به ویژه بریتانیا با نشر کتاب‌ و نشریه‌های تخصصی در زمینه تحقیق درعملیات نرم پیشتاز است اما در دانشگاه‌های آمریکا تنها در زمینه‌های امنیتی و نظامی به این حوزه توجه می‌شود.

خسروانی با بیان این مطلب که مباحث «تحقیق درعملیات نرم» در ایران عمری کمتر از یک دهه دارد به دو کتاب منتشر شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: کتاب «یادگیری برای عمل» را دکتر محمد‌رضا مهرگان در این زمینه ترجمه کرده‌اند و «تحقیق درعملیات نرم: رویکردهای ساختار دهی مساله» حاصل تلاش مشترک دکتر عادل آذر رییس مرکز آمار ایران، فرزانه خسروانی و رضا جلالی است که سازمان مدریت صنعتی در سال 92 منتشر کرده است.
خبرنگار: سمیه حسن نژاد


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری