سرپرست وزارت علوم با پیشینه پر‌‌بار علمی و پژوهشی

  سرپرست وزارت علوم با پیشینه پر‌‌بار علمی و پژوهشی

جعفر توفیقی‌داریان، طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شد. وی که پیش از این وزیر علوم دولت هشتم بود دارای پیشینه علمی و پژوهشی‌ پر‌بار و سوابق اجرایی بسیاری است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر جعفر توفیقی‌داریان متولد 1334 در تهران که از طراحان اصلی لایحه تغییر ساختار وزارت علوم است، دارای مدرک دکترای تخصصی (Ph.D) در رشته مهندسی شیمی با گرایش سینتیک و طراحی راکتور از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست و استاد‌ تمام گروه مهندسی شیمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس است.

همکاری در ترجمه کتاب محاسبات مهندسی شیمی، ارایه و ثبت 110 مقاله در مجلات معتبر علمی‌-‌پژوهشی داخلی و خارجی، ارایه 140 مقاله درکنفرانس‌های ملی و بین‌المللی، ثبت شش اختراع در داخل وخارج از کشور، راهنمایی و مشاوره 180 دانشجوی ارشد و دکتری، ‌انجام 15 پروژه پژوهشی صنعتی، عضویت در انجمن‌های مختلف علمی‌-‌مهندسی از جمله انجمن‌های شیمی و بیوتکنولوژی، سردبیری سه مجله علمی پژوهشی، ریاست دانشکده‌های انرژی دانشگاه شریف و مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، استاد دانشگاه تهران و شهید بهشتی و 6 سال فعالیت در سازمان انرژی اتمی به‌عنوان مشاور برخی سوابق علمی دکتر جعفر توفیقی است.

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رییس شورای توسعه آموزش عالی، رییس شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی و رییس موسسه تحقیقاتی و آموزشی برنامه‌ریزی از مهم‌ترین سوابق اجرایی جعفر توفیقی داریان، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی همچنین دارای تحقیقاتی بسیاری است که از آن‌ها می‌توان به بهینه‌سازی راکتورهای پیرولیز، شکست کاتالیستی حرارتی، ریفرمینگ هیدروکربن‌ها برای تولید گاز سنتز، مدل‌سازی و شبیه‌سازی، مدل سینتیکی برای راکتورهای شکست کاتالیستی و حرارتی، طراحی راکتورها و بیو‌راکتورها، فرایند جذب سطحی با تناوب فشار، شیرین‌سازی گاز و فرایند تبدیل متانول به الفین‌های سبک اشاره کرد.

ارایه دو طرح کاربردی برای سازمان سنجش آموزش کشور با موضوع «طراحی نظام صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در آموزش عالی» و «مدلی برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی کشور» نیز از دیگر فعالیت‌های علمی و اجرایی وی در سال‌های اخیر است.

سخنی با مرد علمی وزارت علوم
انتصاب دکتر جعفر توفیقی داریان به‌عنوان سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با سوابق درخشان علمی، پژوهشی و اجرایی در آستانه بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها، حسن تصادفی علمی است که باید آن‌را به فال نیک گرفت. در واقع نخستین اولویت کاری وی می‌تواند بازگشایی با‌شکوه دانشگاه‌ها باشد.

سال‌ها حضور فعال و پر‌بار در میان جامعه علمی و دانشگاهی و انجام پژوهش‌های علمی بسیار از سوی جعفر توفیقی می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای روشن برای جامعه علمی کشور باشد اما در مقابل نیز سرپرست وزارت علوم و یکی از گزینه‌های جدی احراز پست وزارت، مسوولیتی سنگین در قبال علم، جامعه علمی، دانشگاهیان و دانشجویان دارد زیرا انتظار از فردی با این تخصص و سابقه علمی بالاست و وی در صورت رسیدن به مقام وزارت باید برنامه‌هایی منسجم‌تر و فراتر از آنچه تاکنون بوده برای اعتلای هر چه بیشتر علم در کشور ارایه دهد و با نیاز‌سنجی دقیق و ریشه‌ای و نگاه منصفانه و یکسان به همه بخش‌های علمی کشور روح تازه‌ای در کالبد جامعه علمی بدمد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری