اعتبارسنجی منابع کتاب‌های طب سنتی ضروری است

  اعتبارسنجی منابع کتاب‌های طب سنتی یک ضرورت است

رییس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد و موسس انتشارات طب سنتی ایران معتقد است کتاب‌های حوزه طب سنتی باید از منابع معتبر سنتی و علمی گردآوری شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موسس انتشارات طب سنتی ایران گفت: طب سنتی ایران که برگرفته از فرهنگ ایران و اسلام است، یک مکتب طبی کامل و پویاست که جهان را به عنوان نظام احسن و آفریده خالق علیم و حکیم می‌نگرد و پزشک را از بابت تسلط و احاطه او به علوم مختلف و درک صحیح او از جهان هستی حکیم نامیده است.

وی با اشاره به قدمت هزارساله طب سنتی ایران ادامه داد: ریشه‌های مکتب طب سنتی ایران به بیش از هزار سال قبل می‌رسد و طبق گفته «سیریل الگود» مورخ پزشکی طب سنتی ایران قبل از طب یونانی وجود داشته است و ایرانیان اصول آن چیزی را که طب یونانی نامیده شد، به یونانیان تعلیم دادند و در ایران قدیم وضعیت طب پیشرفته تر از آشور بود.

وی با اشاره به آثار مکتوب و نظریات بزرگان طب سنتی ایران گفت: آثار ابن سینا، علی ابن عباس اهوازی، ابن ابی‌الصادق نیشابوری، سید اسماعیل جرجانی و عمادالدین محمود شیرازی در حدود هشت قرن، محور آموزش و درمان دانشگاه‌های پزشکی طب در غرب و شرق جهان بود.

رییس مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی دانشگاه شاهد با بیان اینکه طب سنتی ایران تا سال‌های نه چندان دور یکی از روش‌های رایج درمان بیماران بوده است افزود: امروزه طب سنتی مورد استقبال چشم‌گیر پزشکان، محققان و عموم مردم قرارگرفته است و همین امر ضرورت ساماندهی به نشر کتب طب سنتی ایران را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به چاپ بسیاری از کتاب‌هایی که به اسم طب سنتی خرافات را ترویج می‌کنند گفت : مطالب بسیاری از این کتاب‌ها هیچ سندیت تاریخی وعلمی ندارد و جز رواج پاره‌ایی خرافات و ضربه‌زدن به طب سنتی ایران هیچ نتیجه‌ایی نخواهند داشت.
 کتاب‌هایی که در این حوزه تالیف می‌شوند باید علاوه بر بیان ساده و گویا، معتبر و مبتنی بر منابع مورد تایید باشند.

ناصری ادغام مناسب طب سنتی ایران با سیستم بهداشتی درمانی کشور، از طریق توسعه سیاستگذاری و برنامه‌های مناسب در رابطه با طب سنتی ازطریق بازشناسی طب سنتی و محافظت و صیانت از دانش بومی طب سنتی را امکان پذیر دانست و گفت: این روند از طریق گسترش ثبت و نگهداري دانش سنتي بومي، شامل توسعه نشر کتاب‌های طب سنتی و كتابخانه‌هاي طب سنتي ديجيتالي و احداث شبکه ملی اطلاع رسانی طب سنتی ممکن خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد انتشارات طب سنتی در راستای گسترش فرهنگ طب سنتی گفت: این انتشارات با چاپ بیش از 30کتاب در این‌زمینه سعی در احیا میراث مکتوب طب سنتی ایران دارد و با ژرف‌نگری در احیا طب سنتی ایران و توسعه منطقی آن می‌کوشد.

موسس انتشارات طب سنتی ایران با معرفی کتاب «مروری بر کلیات طب سنتی ایران » افزود: طب سنتی ایران علمی است که با دیدگاهی خاص و زبانی تخصصی، سلامت و راه حفظ آن و بیماری و راه درمان آن را تعریف کرده است که برای فهم صحیح و کامل آن باید زبان آن‌را شناخت.

ناصری گفت: کتاب «مروری بر کلیات طب سنتی ایران» با توجه به مخاطبان کتاب که عبارت از جامعه علمی گروه علوم پزشکی و سایر محققان علاقه‌مند این حوزه است و برای نخستین‌بار به متون طب سنتی مراجعه می‌کنند با همین هدف نگاشته شده است و تلاش دارد تا ضمن حفظ اصالت و مبانی اصولی، با روشی متناسب با نیاز دانشگاهیان امروزی به آسان‌سازی مطالب بپردازد.

وی با بیان این‌‌که برخی کتاب‌های این حوزه برای عموم مردم تالیف شده‌اند گفت: کتاب «حفظ سلامتی ازدیدگاه طب سنتی ایران» با هدف افزایش دانش مردم در زمینه حفظ سلامتی و روش زندگی از دیدگاه طب سنتی ایران تالیف و منتشر شده است.

دکتر ناصری با تاکید بر اهمیت نظارت بر تالیف و نشر کتاب‌های طب سنتی گفت: چاپ این کتاب‌ها به منزله استفاده خودسرانه از روش‌های مختلف درمانی دارویی و غیردارویی، گیاهی و تاخیر در درمان بیماری نیست . استفاده از روش‌های غیرمنطقی و عدم مشورت با پزشک معمولا نتایج مفیدی به بار نمی‌آورد و گاهی خطرات غیر قابل جبران، ثمره آن خواهد بود. طب سنتی ایران، مکتبی است که توجه عمده‌اش به حفظ سلامتی است و حکما و دانشمندان طب سنتی ایران، «حفظ سلامتی» را بر «بازگرداندن سلامتی» مقدم داشته‌اند.

انتشارات طب سنتی ایران در سال 1389 با هدف احیای نسخ طبی جهت اشاعه فرهنگ و همچنین دانش بومی طب سنتی ایران با همت آقای دکتر ناصری تاسیس شده است.
خبرنگار: بهاره نوژن


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری