پیشرفت با «بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار» ممکن شد
«بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار» به عنوان راهی موثر برای پیشرفت به قلم استادیار دانشگاه شهید بهشتی به رشته تحریر درآمده و به همت انتشارات سمت به بازار کتاب عرضه شده است.-
نویسنده در تعریف «بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار» در مقدمه مینویسد: «نگرشی مدیریتی برای پیشرفت از طریق افزایش کارآیی و اثربخشی فرآیندهای موجود در سازمان است. رویکرد اصلی در این نگرش طراحی مجدد و بنیادین فرایندهای کسب و کار برای ایجاد اصلاحات چشمگیر در معیارهای حساس و مهم از منظر مشتریان است.»
دکتر امین عمید، هزینهها، کیفیت، خدمات و سرعت را از جمله این معیارها دانسته و ایده اصلی این نگرش را بر مبنای فلسفههای بهبود و ارتقا عملکرد مانند مدیریت کیفیت جامع و بهبود مستمر و نظام مدیریت سیستمی ارزیابی میکند.
نگارنده، موفقیت ژاپن بعد از جنگ جهانی را مرهون فلسفههای مدیریت کیفیت دانسته و در تحلیلی به روند تاریخی تغییر نگرش مدیران سازمانها درباره بهرهگیری از فرصتها اشاره میکند.
عمید مینویسد: «با گذشت زمان در سراسر دنیا سازمانها دریافتهاند که فقط تغییرات تدریجی برای مشکلات کنونی سازمانها راهگشا نیست و بعضا برای بقای سازمان لازم است که تغییراتی اساسی و زیربنایی در آن ایجاد شود.»
نگارنده درباره هدف اصلی نگارش کتاب مینویسد: «ارایه راهکارهای عملی، علمی و اجرایی برای مدیریت پروژهای باز طراحی فرآیندهای کسب و کار در سازمانهاست.»
«بازمهندسی فرآیندهای کسب و کار» در 9 فصل تدوین شده است. مبانی و تعریف، اصول مهندسی مجدد فرآیندها، رابطه مهندسی مجدد و سایر رهیافتهای بهبود، سه عنوان نخست کتابند.
سه فصل بعدی با عنوانهای، چیستی فراروشهایBPR و دلایل نیاز به آن، شناسایی فرآوردههای سازمان و اولویتبندی فرآیندها برای باز مهندسی و چرخه حیات باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار شناخته میشود.
سه فصل پایانی کتاب به مباحث متودولوژی برای طراحی مجدد فرآیندهای سفارشیسازی شده، استانداردهای مدلسازی و سیستم اندازهگیری عملکرد اختصاص دارد.
«باز مهندسی فرآیندهای کسب و کار» در 142 صفحه با شمارگان هزارنسخه به بهای سه هزار تومان به همت انتشارات سمت به بازار نشر عرضه شده است.
خبرنگار:سمیه حسننژاد