تبیین چیستی اقتصاد کشاورزی در قالب کتاب

کتاب «اقتصاد کشاورزی» تالیف نعمت‌اله اکبری و مصطفی شریف، مفاهیم مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی کشاورزی را تبیین و مفاهیم توسعه‌ای در این حوزه را بیان می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در 10 فصل تنظیم شده است. در این کتاب علاوه بر مفاهیم خرد و مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی کشاورزی، مفاهیم کلی و مرتبط با بخش کشاورزی، بازارهای داخلی و بین‌المللی و همچنین مفاهیم توسعه‌ای مانند جایگاه کشاورزی و نقش تکنولوژی در کشاورزی بیان شده است.

در فصل نخست توسعه اقتصادی و جایگاه کشاورزی در قالب‌ مدل‌های گوناگون درباره توسعه بیان شده و نقش این بخش در توسعه اقتصادی و دلایل اهمیت آن تشریح شده است. فصل دوم مفهوم اقتصاد تولید کشاورزی را به‌طور گسترده مطرح و علاوه بر نتیجه‌گیری‌های نظری از اصول تولید و انواع توابع تولید مورد استفاده در کشاورزی را به تفصیل بررسی کرده است.

فصل سوم کتاب به تجزیه و تحلیل کاربرد توابع تولید در بخش کشاورزی اختصاص دارد و در فصل چهارم برنامه‌ریزی خطی و کاربرد آن در بخش کشاورزی و هزینه تولید بیان می‌شود.

عرضه محصولات کشاورزی و عناصر اصلی مدل‌سازی و راه‌حل‌های آن، موضوع فصل پنجم کتاب است. در فصل ششم نیز تابع تقاضای محصولات کشاورزی و عوامل موثر بر آن و رابطه بین کشش تقاضا و درآمد تولید‌کنندگان به تفصیل بیان شده است.

در فصل هفتم مبحث مهم قیمت‌گذاری از جنبه‌های مختلف همچون مبانی نظری قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، روش‌های مختلف تثبیت قیمت و تعرفه‌ها و یارانه‌ها مطرح شده است.

در فصل هشتم، بازار محصولات کشاورزی مورد بحث قرار گرفته و فصل نهم به بحث نظام‌های بهره‌برداری و شیوه‌های تولید و نیز مالکیت در کشاورزی پرداخته است. فصل پایانی کتاب نیز به نقش تکنولوژی در بخش کشاورزی، اهمیت، انتقال و انواع تغییرات تکنولوژی اختصاص دارد.

در بخشی از متن کتاب در تبیین مفهوم اقتصاد کشاورزی آمده است: «درباره نقش کشاورزی در توسعه اقتصادی مطابق نظر جانستون و ملور، بخش کشاورزی به‌عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه دانسته شده و در مراحل بعدی رشد هم برای بخش کشاورزی نقش‌های گوناگون تامین درآمد، ایجاد اشتغال، تامین خوراک، ایجاد بازار و ارزآوری در تغییر ساختار اقتصاد کشورهای جهان سوم در نظر گرفته می‌شود.»

چاپ نخست کتاب «اقتصاد کشاورزی» با شمارگان دو هزار نسخه در 366 صفحه و به بهای پنج هزار تومان از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) روانه بازار نشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری