انتشار کتابی در خدمت بهبود زراعت و ریشه‌کنی علف‌های هرز

  انتشار کتابی در خدمت بهبود زراعت و ریشه‌کنی علف‌های هرز

کتاب «شناسایی علف‌های هرز تیره گندمیان در مزارع، باغ‌ها و مراتع استان فارس» تالیف محمد جمالی، به شناسایی و تفکیک انواع علف‌های هرز تيره‌ گندميان در مراحل مختلف رشد می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب با بهره‌گیری از مشخصات کلیدی گندمیان و به‌خصوص با استفاده از ویژگی‌های اعضای رویشی آن‌ها به تشخیص 50 گونه از علف‌های هرز مهم گندمیان در محصولات مختلف استان فارس پرداخته شده است.

در ایران 120 جنس و 400 گونه علف هرز از تیره گندمیان شناسایی شده که از این بین بیش از 70 گونه در مزارع، باغ‌ها و مراتع استان فارس جمع‌آوری و در کلکسیون بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی فارس نگهداری می‌شود که در این کتاب 61 گونه از آن‌ها مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

تعداد زیادی از گندمیان به‌عنوان علف هرز در زراعت‌های مختلف می‌رویند که برای مبارزه باید آن‌ها را شناخت. با شناخت گندمیان هر منطقه و معرفی آن‌ها نخستین قدم در جهت اجرای پژوهش‌های مربوط به آن‌ها برداشته خواهد شد.

در این کتاب سعی شده است خصوصیات برجسته هر گیاه با استفاده از عکس و طراحی اندام‌های رویشی و زایشی عنوان شود. هدف آن است که علف هرز در مراحل مختلف در مزرعه به راحتی شناسایی شود.

ریخت‌شناسی علف‌های هرز تیره گندمیان، بحث محوری این کتاب است. نی، چیک واش، جارو علفی هرز، یولاف وحشی، بادآورد، دم روباهی کشیده، علف باغ، پنجه کلاغی، سوروف برنج، چمن غاز، علف قناری کوتاه سنبل، چایر، ملیکا و بیدگل تعدادی از گیاهانی هستند که در کتاب حاضر مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

چاپ نخست کتاب «شناسایی علف‌های هرز تیره گندمیان در مزارع، باغ‌ها و مراتع استان فارس» در 170 صفحه از سوی موسسه تحقيقات گياه‌پزشكی كشور منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری