انجمن داروسازی؛ تلاشی به قدمت یک قرن

نگاهی به فعالیت‌های فرهنگی این انجمن به مناسبت روز داروسازی

داروسازی در ایران دارای پیشنیه طولانی است. حکیم زکریای رازی با تالیف بیش از 20 عنوان رساله در زمینه شیمی که در زمان رازی به نام علم کیمیا شناخته می‌شد، تلاش‌های وسیعی برای آغاز دانشی به این نام که بعد‌ها با عنوان داروسازی نام برده شد انجام داد. با ارتقای این رشته در کشور و تالیف کتاب‌های دانشگاهی در زمینه داروشناسی لزوم تاسیس انجمنی با این نام در کشور احساس شد، انجمنی که امروز در آستانه صدسالگی خود قرار دارد و دوازدهمین همایش سالیانه خود را از امروز و همزمان با روز داروسازی برگزار می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انجمن علمی داروسازان ایران تا به امروز بیش از 10 همایش مرتبط با داروسازی را برگزار کرده است که از آن میان می‌توان به هشتمین همایش انجمن علمی داروسازان با محوریت اقتصاد و مدیریت دارو، چهارمین همایش انجمن علمی داروسازان با رویکرد تازه‌های دارو و درمان، دهمین همایش انجمن علمی داروسازان با موضوع تجویز و مصرف منطقی داروها در سالمندان و همایش انجمن علمی داروسازان- بیمار، داروساز، داروخانه اشاره کرد.

برگزاری دوازدهمین همایش سالیانه داروسازی
انجمن علمی داروسازان کشور علاوه بر نشر کتاب و مقالات علمی در نظر دارد از امروز دوازدهمین همایش سالیانه این انجمن رابه مناسبت روز داروساز به مدت دو روز برگزار کند.

در این گرد‌همایی سالیانه که با موضوع بیماری‌های قلبی، تنفس و غدد برگزار می‌شود داروسازانی از سراسر کشور به مدت دو روز از امروز تا هفتم شهریورماه در سالن همایش‌های رازی به بررسی این بیماری و داروهای آن می‌پردازند.

انجمن در آستانه صدسالگی
ابوالحسن بهتاش در نوشته‌ای به آغاز تشکیل سندیکای داروسازی در ایران اشاره کرده و می‌نویسد:«همان‌طوری‌که در بعضی از نوشته‌های خودم در مجله داروسازان پیام و یا در مجله رازینوس عنوان نموده‌ام پیشکسوتان کمک‌داروساز در سال 1295 شمسی در حدود 97 سال پیش که درآن زمان هنوز یک دکتر داروساز هم در حرفه داروخانه‌داری خود نداشته‌ایم، مکان‌هایی را به نام داروخانه دایر نموده بودند و برای یکنواختی فعالیت‌های خود جمعیتی را به نام هیات(اتحادیه داروسازان ایران) به وجود آوردند.»

بهتاش، در ادامه مطلب خود، جان‌محمد شرقی، عبدالحسین نظامی و مهدی کیمیا را از  موسسان اتحادیه داروسازان ایران معرفی می‌کند و می‌نویسد:« پس از گذشت چند سال از تاسیس این اتحادیه در خرداد ماه سال 1322 چهار نفر از از فارغ‌التحصیلان لزوم تشکیل جلسه‌های مرتب در اتحادیه را احساس کرده و جلسات 15 نفره در اتحادیه آغاز به کار کرد و در نهایت در شهریورماه سال 1323 سندیکای داروسازان ایران آغاز به کار کرد.»

پس از گذشت سال‌ها و فراز و فرود‌هایی در فعالیت این انجمن، در نهایت در سال 1381 انجمن علمی داروسازان ایران با هدف ارتقای سطح علمی و جایگاه داروسازی کشور تاسیس شد.

این انجمن در سال‌های گذشته تحت عناوین مختلف تلاش‌های بسیاری برای آموزش هر چه بهتر همکاران داروساز انجام داده است.

برگزاری 10 دوره همایش روز داروساز در شهریورماه هر سال، برپایی کارگاه‌های متعدد در زمینه علوم دارویی بالینی و تدوین عناوین آموزشی در قالب لوح فشرده و نیز انتشار مجموعه اسلایدهای آموزشی نمونه‌هایی از فعالیت‌های انجام شده توسط این مرکز هستند.

انجمن علمی داروسازان ایران در طول این سال‌ها برای ارایه آموزش‌ها با بالاترین کیفیت سعی در همکاری با بهترین و مجرب‌ترین استادان کشور داشته است تا پاسخگوی نیازهای علمی جامعه داروسازی باشد.

این انجمن در ادامه ارایه خدمات آموزشی و برای افزایش توانمندی‌های همکاران و با تمرکز بر حوزه صنعت و تجارت کارگاه‌هایی را برپا کند.

فعالیت و مشاوره‌های علمی به مراکز مرتبط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارایه خدمات علمی در خصوص مقالات علمی اعضای انجمن، افزایش ارتباط سیستماتیک با سایر انجمن‌ها برای ارتقای سطح علمی داروسازان و اعضای سایر انجمن‌های علمی گروه پزشکی نیز از اهداف آتی انجمن علمی داروسازان است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری