معرفی فعالیت‌های علمی انجمن سیستم‌های فازی ایران

  معرفی فعالیت‌های علمی انجمن سیستم‌های فازی ایران

رشد روز افزون و استقبال عمومی از نظريه فازی، منجر به تاسيس ده‌ها انجمن علمی و گروه‌های کاری در زمينه نظريه فازی در جهان شده است. انجمن سيستم‌های فازی ایران نیز در همین راستا در سال 1384 فعالیت خود را شروع کرد. انتشار مجله، چاپ کتاب و برگزاری منظم کنفرانس‌ بين‌المللی سيستم‌‌های فازی از فعالیت‌های این انجمن است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از معرفی نظريه ‎ فازی توسط پرفسور لطفی‌‎‌زاده استاد ايرانی تبار دانشگاه برکلی در سال 1965 ميلادی، اين نظريه در سطح جهانی پيشرفت  قابل ملاحظه‌‎‌ای کرد.

ورود نظريه ‎ فازی به بسياری از رشته‌های علوم و مهندسی، برگزاری ده‌ها کنفرانس بين‌المللی در موضوعات نظريه فازی، چاپ و انتشار صدها مقاله درمجلات علمی، ورود نظريه فازی در صنعت و ساخت وسايل و تجهيزات گوناگون با بهره‌گيری از منطق فازی گوشه‌ای از دستاوردهای این نظریه بود.

در کشور ما نيز طی بيست سال گذشته، نظريه فازی به‌تدريج مورد توجه و استقبال جامعه علمی قرار گرفت و در شاخه‌های گوناگون آن نظير منطق فازی، رياضيات فازی، آمار فازی، بهينه‌سازی فازی، کنترل فازی و ساير رشته‌های فازی فعاليت‌های تحقيقاتی و آموزشی روبه افزايش نهاد.

برگزاری چندين کنفرانس ملی و بين‌المللی با موضوعات نظريه فازی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتی موجب مطرح شدن بیشتر این حوزه در محافل علمی ایران شد. برگزاری دو کنفرانس تحت عنوان نظريه مجموعه‌های فازی در دانشگاه شهيد باهنر کرمان، برگزاری کنفرانس بين‌المللی در مرکز تحقيقات فيزيک نظری و رياضيات،‌ کنفرانس بين‌المللی دانشگاه تبريز، سومين کنفرانس فازی دانشگاه سيستان و بلوچستان، چهارمين کنفرانس سيستم‌های فازی در دانشگاه مازندران و پنجمين کنفرانس سيستم‌های فازی در دانشگاه امام حسين‌(ع) و افزایش تعداد شرکت‌کنندگان کنفرانس و مقالات ارايه شده، نشان‌دهنده این حوزه است.

برای انسجام بخشيدن به فعاليت محققان در زمينه نظريه فازی و رشد و گسترش این نظریه در سال 1384 انجمن سیستم‌های فازی ایران با حضور دکتر محمدمهدی زاهدی، دکتر ماشاالله ماشين چی، دکتر کارو لوکس، دکتر عزيزالله معماريانی، دکتر رضا عامری،‌ دکتر رجبعلی برزويی و دکتر امير دانشگر فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

گسترش فعاليت‌ها در زمينه‌های نظری و کاربردی سيستم‌های فازی در سطح کشور، تنظيم و تدوين موضوعات و برنامه‌های آموزشی مرتبط با سيستم‌های هوشمند به ويژه سيستم‌های فازی و محاسبات نرم، توانايی در ارایه مشاوره‌های راهبردی (پژوهشی، آموزشی، اجرايی) به نهادهای مرتبط با سيستم‌های فازی از اهداف انجمن سیستم‌های فازی ایران است.
 
 انجام تحقيقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بين‌المللی بين محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علم فازی سرو کار دارند و همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمينه ارزيابی و بازنگری طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پرورش در زمينه علمی موضوع فعاليت انجمن، ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز، ارایه خدمات آموزشی و پژوهشی، تشکيل گردهمايی‌‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بين‌المللی از دیگر اهداف و برنامه‌های این انجمن است.

انجمن سیستم‌های فازی ایران با انتشار  مجله سیستم‌های فازی با عنوان (Iranian Journal of Fuzzy Systems (IJFS و مجموعه کتاب‌های «سری سیستم‌های فازی و محاسبات نرم»  در ترویج و انتشار این حوزه از علم تلاش می‌کند
 
فعالیت‌های علمی انجمن
 سیزدهمین کنفرانس سیستم‌های فازی ایران به همت انجمن سیستم‌های فازی ایران و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی قزوين با محورهای مهندسی فازی، اطلاعات فازی، هوش مصنوعی-سيستم‌ها و مجموعه‌های فازی از تاریخ پنجم تا هفتم شهریور ماه (فردا) درحال برگزاری است. 

دبیرخانه این همایش پيشبرد مرزهای دانش ، ايجاد فضای مناسب جهت گردهمايی دانشمندان، محققان، کارآفرينان، کارشناسان صنعتی و دانشجويان و به منظور ارایه فعاليت‌های تحقيقاتی و آخرين دستاوردهای علمی و صنعتی و تبادل نظر علمی و فنی فعالان این حوزه را از اهداف این همایش عنوان کرده است. 

بنا به اعلام دبیرخانه این کنفرانس مقالات برگزیده پس از داوری در مجله سيستم‌های فازی ايران (نمايه در ISI) – مجله الکترونيک دانشگاه اميرکبير (علمی پژوهشی) و نيز مجله کامپيوتر و رباتيک (علمی پژوهشی) دانشگاه آزاد اسلامی قزوين به چاپ خواهد رسید.

 همچنین برگزاری دوازدهمین کنفرانس ملی سیستم‌های هوشمند ایران نیز  با محوریت مباحث رباتیک، محاسبات نرم، هوش محاسباتی و شبکه‌های هوشمند از 15 تا 17 بهمن ماه امسال از دیگر فعالیت‌‌های علمی این انجمن است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری