فصلنامه «آموزش شیمی» به شماره یکصد و پنجم رسید

  فصلنامه «آموزش شیمی» به شماره یکصد و پنجم رسید

انتشارات رشد، یکصد و پنجمین فصلنامه آموزشی، اطلاع‌رسانی و تحلیل«آموزش شیمی» را به چاپ رساند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موازنه معامله‌های دردسر‌ساز، مولکول‌هایی که مرگ تعارف نمی‌کنند و کشش سطحی؛ روایت دیگری از رابطه ساختار و رفتار از جمله مقالاتی است که در این فصلنامه به چاپ رسیده است.

کشش سطحی یکی از برجسته‌ترین خواص ترموفیزیکی است که در رفع مشکلات موجود در صنایع گوناگون اثر چشم‌گیر دارد. محمد شعیب زمانی و رضا طاهری، مقاله‌ای با این عنوان را در این فصلنامه به چاپ رسانده‌اند.

نویسندگان این مقاله در ابتدای مطلب علمی خود می‌نویسند: «برای ثابت کردن وجود نیروهای بین مولکولی توجه به وجود تنش در سطح یک مایع نمونه‌ای مناسب است. از دیدگاه مولکولی در مرز میان فاز مایع و بخار یک ماده فصل مشترکی وجود دارد که از آن می‌توان به‌عنوان فاز سومی با خواص میانگین مایع و بخار یاد کرد.»

نویسندگان در ادامه مقاله خود با اشاره به این‌که، نیروی اعمال شده در واحد سطح در سطح تماس میان فاز مایع و بخار یک ماده، کشش سطحی نامیده می‌شود می‌نویسند: «از میان خواص ترموفیزیکی، کشش سطحی از بیشترین دامنه کاربرد برخوردار است. کشش سطحی را می‌توان نیروی چسبندگی به‌شمار آورد که در سطح مشترک دو فاز مایع و بخار وجود دارد و باعث می‌شود لایه بیرونی مایع به‌صورت ورقه‌ای کشسان عمل کند.»

در ادامه این مقاله آمده است: « از دیدگاه کیفی، پدیده یاد شده را می‌توان چنین توصیف کرد که در سطح مایع، نیروهای نامتقارنی بر مولکول‌ها وارد می‌شود. در حالی‌که این نیروها در توده مایع وضعیتی متقارن دارند و در نتیجه برآیند آن‌ها صفر است. نتیجه کلی نامتقارن بودن نیروهای وارد بر مولکول‌های سطحی، کشیده شدن آن‌ها به درون فاز مایع است؛ یعنی لایه سطحی به سمت درون مایع کشیده می‌شود و سیال تمایل دارد این سطح را به کمترین مقدار ممکن برساند. اهمیت کشش سطحی را می‌توان در فرایندهای صنعتی هم‌چون استخراج، تقطیر، جذب فیزیکی و شیمیایی مشاهده کرد.»

انتشارات رشد یکصدو پنجمین شماره این فصلنامه را در 48 صفحه به چاپ رسانده و آن را 6‌هزار و 500 تومان به فروش می‌رساند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری