«نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» به چاپ رسید

  «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» به چاپ رسید

کتاب «نیاز آبی برای آبیاری و محیط زیست» ترجمه دکتر شایان شامحمدی و مهندس رسول اسدی از سوی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در این کتاب علاوه‌بر بررسی مدیریت توزیع آب کشاورزی، مدیریت نوسانات سطح آب زیرزمینی همراه با کاهش نیاز به زهکشی مصنوعی نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

همچنین نرم افزار CRIWAR به‌عنوان یک ابزار مفید در مدیریت پروژه‌های آبیاری و ارزیابی کارآیی آبیاری و زهکشی با الگوهای مختلف کشت معرفی می‌شود.

این کتاب شامل 6 فصل است. درفصل اول ضمن برشمردن عوامل موثر در رشد گیاه به موضاتی از قبیل رشد گیاه و تبخیر و تعرق، بیلان آب درسطح مزرعه، محاسبه آب مورد نیاز آبیاری گیاه و نسبت آبیاری اشاره می‌شود.

فصل دوم به معرفی روش‌های تبخیر- تعرق گیاهی در مزرعه تحت آبیاری می‌پردازد و در بخش سوم عوامل موثر بر ضریب بارندگی مورد استفاده گیاه (بارندگی موثر) بررسی می‌شود.

فصل چهارم، نظریه صعود مویینگی را مورد بحث قرار می‌دهد و سهم بالقوه صعود مویینگی در رطوبت خاک را برای منطقه موثر ریشه نشان می‌دهد.

فصل پنجم کتاب، مبحث راهبر مدیریت آب برای کشاورزی پایدار را مطرح کرده و تاثیر طراحی و مدیریت سیستم آبیاری(انتقال وتوزیع) را بر روی آب مورد نیاز گیاه تشریح می‌کند و بخش آخرشامل راهنمای استفاده از برنامه CRIWAR است.

کتاب «نیازآبی برای آبیاری و محیط زیست» در 200صفحه با شمارگان هزارنسخه و به قیمت هفت هزارتومان توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی به چاپ رسیده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری