پاسداشت هزاره کتاب «قانون در طب» ابن سینا

موسسه ملک در قالب جشنواره «ماه هشتم» برگزار می‌کند

ثبت جهانی هزارمین سال تالیف کتاب «قانون در طب» ابن سینا از سوی یونسکو در سال‌های 2012 تا 2013ٰ، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را بر آن داشت تا این دوره از جشنواره «ماه هشتم» را در دهه کرامت، با محوریت ابن سینا و کتاب ارزشمند وی برگزار کند.

مهدی یساولی، مدیر روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: یونسکو هر دو سال یک‌بار برنامه «سده و هزاره مشاهیر یونسکو» را به پیشنهاد کشورها انجام می‌دهد و این مشاهیر را ثبت می‌کند و امسال نیز به پیشنهاد ایران در فاصله سال‌های 2012 و 2013 میلادی چهار مورد از مشاهیر ایران‌زمین در این نهاد فرهنگی بین‌المللی ثبت شد که پانصدمین سال زندگی فعال عبدالعلی بیرجندی، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس مشهور دوره صفوی از آن جمله است. اما مهمترین مورد، ثبت هزارمین سال تالیف کتاب «قانون در طب» ابوعلی سینا، حکیم، دانشمند و فیلسوف بزرگ ایرانی است و به همین مناسبت موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک برنامه‌هایی را در این راستا، در دهه کرامت و در قالب جشنواره «ماه هشتم» برگزار خواهد کرد.

وی افزود: به دلیل این‌که این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی و متبرک به نام مبارک هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت امام رضا(ع) است و بنابر ارادت حاج حسین آقا ملک به آستان مقدس امام رضا(ع)، از پنج سال پیش در دهه کرامت که فاصله مابین میلاد حضرت معصومه (ع) و میلاد امام رضا (ع) است، جشنواره «ماه هشتم» با ارایه برنامه‌های تخصصی و متنوع در زمینه علم و فرهنگ و هنر، در موسسه ملک برگزار می‌شود.

یساولی در ادامه در تشریح محوریت برنامه‌های این دوره از جشنواره بیان کرد: هر ساله یک موضوع در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی‌-‌اسلامی در این جشنواره برجسته می‌شود. با توجه به اینکه موسسه ملک یک نهاد فرهنگی است و به دلیل نفیس بودن نسخه‌های خطی موجود در این موقوفه و همچنین توجه ویژه حاج حسین آقا ملک به شخصیت علمی ابن سینا، 250 اثر نفیس مرتبط با این شخصیت بزرگ علمی در این موسسه نگهداری می‌شود و محوریت جشنواره امسال «ماه هشتم» نیز به این دلیل و همچنین تقارن با هزارمین سال تالیف اثر ارزشمند «قانون در طب» به این موضوع اختصاص یافته است.

مدیر روابط عمومی موسسه ملک در معرفی دیگر برنامه‌های مرتبط با این دانشمند بزرگ در جشنواره «ماه هشتم» عنوان کرد: موسسه ملک در دومین دوره جشنواره «ماه هشتم» در همین راستا برنامه‌های دیگری همچون نمایش نسخه‌های خطی طب سنتی ایرانی‌-‌اسلامی و پژوهش در حوزه گیاهان شفابخش بر اساس طب ایرانی‌-‌اسلامی را نیز برگزار می‌کند.

در برنامه گیاهان شفابخش، 30 داروی گیاهی همراه با نگارگری قدیمی این گیاهان و تصاویر امروزی و همچنین ذکر جزییات و کاربردها در قالب تابلوهایی به بازدیدکنندگان معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه‌های این جشنواره 10 روزه اینست که در چهار روز از این جشنواره و در هر روز چهار متخصص طب سنتی که از سوی موسسه مطالعات تاریخ پزشکی ایران معرفی شده‌اند به‌طور رایگان روزانه به 25 نفر از علاقه‌مندان که از پیش ثبت‌نام کرده‌اند به‌صورت رایگان خدمات معاینه و مشاوره بر اساس طب سنتی ارایه می‌دهند. همچنین در مدت برپایی جشنواره دمنوش‌‌های گیاهی نیز به بازدیدکنندگان عرضه خواهد شد.

یساولی در پایان در تشریح اهداف برگزاری این برنامه‌ها در قالب دومین جشنواره «ماه هشتم» در این موقوفه آستان قدس رضوی گفت: هدف موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک این است که طب سنتی را به‌عنوان یک موضوع تخصصی از میان نسخه‌های نفیس خطی موسسه به میان مردم بیاورد و بازدیدکنندگان نمود عینی طب سنتی را مشاهده کنند.

در مدت برپایی دومین دوره جشنواره «ماه هشتم» که از 16 تا 26 اردیبهشت و در دهه کرامت برگزار خواهد شد، بازدید از موسسه و موزه ملی ملک واقع در میدان امام خمینی، مجموعه باغ ملی، خیابان ملل متحد برای عموم بازدیدکنندگان رایگان خواهد بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری