دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش چهارم

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 )

سیستم عامل به عنوان نرم افزاری که امکان اجرای اپلیکیشن های مختلف روی سخت افزار را فراهم می کند، شناخته می شود. لینوکس یک هسته یا Kernel است. هسته بخش اصلی یک سیستم عامل است که فعالیت های اصلی آن را کنترل می کند. با استفاده از ابزارهایی که پروژه opensource گنو (GNU) برای لینوکس تولید کرده است، تبدیل به یک سیستم‌عامل کامل می‌شود.

در دوره آموزش مقدماتی سیستم عامل لینوکس ( Linux operating system ) شما با موضوعات: بررسی ابزارهای محیط CLI، مدیریت نرم افزارها، پیکربندی سخت افزاری، مدیریت فایل، بوت کردن لینوکس و ویرایشگر محبوب VI، پیکربندی سیستم Xwindows ، محلی سازی و پرینتر، مدیریت سیستم، پیکربندی اولیه شبکه، نوشتن اسکریپت،پیکربندی Email و  استفاده از پایگاه داده و امنیت سیستم و  شبکه آشنا می شوید.

در بخش اول دوره LPIC1 ، دو فصل بررسی ابزارهای محیط CLI و مدیریت نرم افزار ها آموزش داده شد. شما می توانید این بخش را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش اول

در بخش دوم آموزش مقدماتی سیستم عامل لینوکس دو فصل پیکربندی سخت افزار و مدیریت فایل ارائه شد. شما می توانید این بخش را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش دوم

در بخش سوم دوره LPIC1 ، فصل های بوت کردن لینوکس و ویرایشگر محبوب VI ، پیکربندی سیستم Xwindows ، محلی سازی و پرینتر و مدیریت سیستم گفته شد. شما می توانید این بخش را از طریق لینک زیر مشاهده نمایید:

دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش سوم

خلاصه آنچه در بخش چهارم و پایانی آموزش لینوکس خواهید دید:

در فصل هشتم، پیکربندی اولیه شبکه را می آموزید. بیشتر سیستم‌های لینوکس متصل به شبکه‌اند؛ چه سرور باشند و چه کلاینت. حتی سیستم‌های خانگی شما نیز به شبکه اینترنت متصل است. به همین دلیل پیکربندی شبکه لینوکس بسیار مهم می‌باشد.

در این فصل ابتدا به توضیح مختصری در مورد شبکه، آدرس‌ها و نحوه‌ ارتباط سیستم هت در شبکه می‌پردازیم. در ادامه به بررسی فعالیت‌هایی نظیر آدرس دهی، مسیریابی، فعالیت‌های Name Resolution و تعمیرو اشکال زدایی شبکه به کمک ابزارهای موجود در لینوکس می‌پردازیم.

  • درک شبکه‌های TCP/IP
  • درک آدرس‌ها در شبکه
  • پیکربندی تنظیمات شبکه‌ای در لینوکس
  • تشخیص اتصال شبکه‌ای و اشکال زدایی

در فصل نهم، به بررسی موضوعات متفرقه ای می پردازیم. نوشتن اسکریپت، پیکربندی Email و استفاده از پایگاه داده در این فصل مطرح می شود.

ابتدا با مدیریت شل و شخصی سازی آن آشنا می‌شویم. فصل اول به طور مختصر توضیحاتی اعمال شد ولی در این فصل به ادامه‌ بحث‌های مربوط به آن می‌پردازیم. گاهی اوقات نیاز است که مجموعه‌ای از دستورات لینوکس به صورت پشت سر هم و تکراری اجرا شود. در این گونه از موارد از اسکریپت‌ها کمک می‌گیریم. در این قسمت نیز راجع به نحوه و قالب اسکریپت نویسی به زبان shell نیز بحث می‌شود.

موضوع مهم دیگر که در این فصل بررسی شده موضوع پایگاه‌های داده می‌باشد. یکی از قسمت‌های این فصل در مورد نحوه‌ صحبت با پایگاه‌های داده مبتنی بر SQL(Structured Query Language) می‌باشد.این فصل با مفهوم Email و نحوه راه اندازی آن در لینوکس به اتمام می‌رسد.

  • تشخیص و استفاده از محیط شل
  • شخصی سازی و نوشتن اسکریپت‌های ساده
  • مفهوم ایمیل در لینوکس
  • مدیریت داده SQL در لینوکس

در فصل دهم و پایانی، امنیت سیستم و شبکه که یکی از مباحث مهم و ضروری در همه مکان ها و سیستم هاست، آموزش داده می شود.

امنیت می‌تواند از قفل کردن یک در تا قرار دادن یک پسورد برای ورود به سیستم باشد. شما در این فصل به یادگیری برخی اقدامات امنیتی از جمله محدود کردن دسترسی به کامپیوتر از طریق پورت‌ها، مدیریت امنیت اختصاصی برنامه‌ها، مدیریت پسوردها، ویرایش برخی از ویژگی‌های اکانت یوزر ها برای بالا بردن امنیت و استفاده از اتصالات امن و ارسال داده‌ها به صورت رمزنگاری شده آشنا خواهید شد.

  • اجرای برخی فعالیت‌های مدیریت امنیت
  • پیاده سازی امنیت سیستم میزبان
  • ایمن سازی اتصالات و رمزنگاری داده‌ها

نوشته دوره مقدماتی آموزش لینوکس ( دوره LPIC1 ) – بخش چهارم اولین بار در دانشجویار پدیدار شد.

مبنع این خبر (برای مشاهده متن کامل خبر لینک زیر را بزنید):
دانشجویار