یک دهه فعالیت با انتشار بیش از 150 کتاب تخصصی

نگاهی به عملکرد انتشارات «علم کشاورزی ایران»

  یک دهه فعالیت با انتشار بیش از 150 کتاب تخصصی

انتشارات علم کشاورزی ایران به مدیریت رضا احمدی از ابتدای فعالیت حرفه‌ای خود در سال 81 افزون بر 150 عنوان کتاب تخصصی در زمینه‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست منتشر کرده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا)، انتشار مجموعه کتاب‌های «فرهنگ رستنی‎های ایران» که به همت دکتر هادی کریمی تالیف شده از شاخص‌ترین آثار نشر علم کشاورزی ایران است که تاکنون بیست جلد آن منتشر شده است. در این مجموعه به گیاهان بومی و غیر بومی که به ایران وارد می‌شود، مورد استفاده دارویی قرار می‌گیرد و مصرف آن‌ها متداول و مرسوم است اشاره شده است. اين مجموعه با فرم و ابتكار جديد تدوين شده و محتويات علمي زيادي به طور خلاصه در آن گردآوری شده است.

این انتشارات در طول بیش از یک دهه فعالیت خود بیش از 150 عنوان کتاب به جامعه کشاورزی عرضه کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 «توسعه پایدار و احیای جنگل‌های ایران» تالیف دکتر احمد مصدق. تلاش مولف در تدوین این کتاب بر آن است تا اهمیت توسعه پایدار و احیای جنگل‎های ایران و جهان را بیان کند.

«جایگاه پوشش گیاهی درکنترل فرسایش بادی» تالیف دکتر فرزاد بیات موحد. این کتاب به اهمیت نقش پوشش گياهي به عنوان يك عضو مهم و كامل در جلوگیری از فرسايش آبی و بادی می‌پردازد و اثر پوشش گياهي روي فرآيند فرسايش بادي و حمل ذرات خاك را بررسی می‌کند.

«بونسای» تالیف مهندس سعید مفاخری. این کتاب به هنر بونسای که در فرهنگ کشورهای شرق آسیا ریشه دارد و یکی از جالب ترین شیوه‌های باغبانی است اشاره دارد. بونسای روشی است که سعی می‌کند درختانی را که در طبیعت بسیار با عظمت هستند در یک گلدان کوچک پرورش دهد. در فصل‌های مختلف این کتاب مطالبی همچون تاریخچه، نحوه پرورش و نگهداری، نیازها و سبک‌های بونسای ارایه شده است.

«مبانی کاربردی زراعت دانه‌های روغنی» تالیف دکتر اسماعیل اسدی. کتاب حاصل مطالعات، تحقیقات و تجارب چند ساله نویسندگان در بخش‌های تحقیقاتی فنی و مهندسی کشاورزی و اصلاح و تهیه نهال و بذر است. در این مجموعه تلاش شده تا راجع به دانه‌های مهم روغنی بحث شود و درباره سطح زیرکشت آن در جهان و کشور توضیحات مختصر و مصوری ارایه شود.

«باغبانی در مناطق کم آب به زبان ساده» تالیف مهندس رضا خویلو. ارایه تصاوير رنگي از بيشتر گياهاني که نامشان در اين کتاب آورده شده به‌همراه طبقه‌بندي گياهان از جنبه علمي از ویژگی‌های این کتاب است.

«تکنولوژی انجیر و خواص درمانی آن» برای اولین بار به طور جامع به مسایل صنایع غذایی، تغذیه‌ای، دارویی و درمانی انجیر می‌پردازد .

«سامانه‌های نوین خاک‌ورزی» نوشته دکتر رضا علیمردانی. اين كتاب در 11 فصل تدوین شده است. روش‌های خاک‌ورزی سنتی و خاک‌ورزی حفاظتی، سامانه‌های کم خاک‌ورزی، خاک‌ورزی نواری، خاک‌ورزی جوی و پشته‌ای و بی‌خاک‌ورزی، کمینه خاک‌ورزی، خاک‌ورزی پوششی و خاک‌ورزی عمودی از جمله مباحث کتابند.

« زراعت گیاهان علوفه‌ای» تالیف دکتر ناصرخدابنده. کتاب به موضوع توليد گياهان علوفه‌اي مورد نياز حيوانات در مناطق سردی كه داراي زمستان‌هاي سخت و دوران سرماي طولاني هستند، می‌پردازد.

«بیابان، بیابان‌زایی، بیابان‌زدایی» تالیف دکتر علیرضا گیتی. هدف اصلی اين کتاب، نگرش به علوم خاک و آب و ارتباط آن با بیابان و بهره‎برداری صحیح و پایدار از منابع خاک و آب مناطق خشک و نیمه‎خشک است که درصورت عدم رعایت، باعث گسترش بیابان‎ها و آلودگی‎های زیست محیطی گسترده خواهد شد.

«تکنولوژی قند» تالیف دکتراسماعیل زاده کناری. در این کتاب سعی شده است که تکنولوژی تولید قند به ساده‌ترین شکل ممکن بیان شود تا درک مفاهیم آن برای دانشجویان و صنعت‌گران آسان شود.

« خاک (پیدایش و رده‌بندی) » تالیف دکتر منوچهر زرین‌کفش. با وجود اين‌كه بيش از 150 سال از علم رده‎بندي خاك مي‎گذرد ولي در ايران تاكنون فقط چهار كتاب دراین حوزه چاپ و منتشر شده است. کتاب حاضر به بررسی رده‌بندي (طبقه‌بندي) يا كلاسه‎بندي خاك می‌پردازد و هدف اصلي آن قرار دادن تيپ‎ (انواع) خاك‎ها به صورت منظم و مشخص در طبقات مختلف است. به اعتقاد نویسنده لازم است رده‎هاي خاك در ارتباط با گياه و محيط به ويژه مشخصات آب و هواي محصور كننده آن طبقه‎بندي شود.

«اکولوژی جنگل» تالیف دکتر احمد مصدق. کتاب به بررسی نقش جنگل به عنوان يكي از بزرگترين منابع طبيعي می‌پردازد و ضمن بررسی نحوه استفاده و بهره‌برداري از آن، از طريق مطالعات اكولوژي و با درنظر گرفتن جامعه‌شناسي نباتي، به موضوع تعادل زراعت، مرتع و جنگل اشاره دارد.

«فناوری خشکبار» تالیف مهندس شهرام مقصودی. از آن‌جا که مواد غذایی خشک شده از کالاهای مهم بازار و از اقلام عمده صادراتی کشور هستند،کتاب به ارایه مجموعه‌ای ازاطلاعات در زمینه دانش و تکنولوژی خشکبار می‌پردازد.

«اصول مهندسی خاک‌ورزی و کشش» تالیف دکتر رضا علیمردانی. این کتاب مشتمل بر 9 فصل است و مفاهیمی نظیر تاریخچه خاک‌ورزی، مکانیک خاک، نیروهای برش خاک و مدل‌های پیش بینی رابطه تیغه خاک‌ورز- خاک، بررسی اثر هندسه ادوات خاک‌ورزی بر نیروهای برش خاک، کاربرد آنالیز ابعادی در تحلیل مسایل مکانیک خاک از جمله رابطه تیغه خاک‌ورز- خاک، فیزیک خاک و رشد گیاه و نیز ماشین‌های کشنده را در بر می‌گیرد.

«کاشت و پرورش قارچ های خوراکی ودارویی (فناوری جون – کائو)» تالیف دکتر علیرضا قدس ولی. كتاب حاوي مجموعه اطلاعات حاصل از گذراندن فرصت مطالعاتی در كشور چين است و شامل مروري اجمالي بر تاريخچه، تقسيم‌بندي، ساختار و علل و اهميت قارچ‌هاي خواكي و دارويي، تشريح فناوري جون – كائو در كاشت و پرورش قاچ‌هاي خوراكي و دارويي و جزئيات توليد 12 نوع قارچ خواكي و دارويي است.

« تغذیه دام کاربردی (خوراک وخوراک دادن) » تالیف دکتر کاوه جعفری خورشیدی. هدف اين كتاب فراهم آوردن روشي فراگير و در عين حال ساده در خصوص ويژگي‌هاي مواد خوراكي مورد استفاده در تغذيه دام است. در اين كتاب مواد خوراكي دام از نظر ويژگي‌هاي زراعي و ارزش غذايي آن‌ها، خصوصيت‌هاي ويژه، مناسب بودن براي انواع خاصي از دام، وجود عوامل مضر يا سمي در آن‌ها و هرگونه عوامل ديگري كه به مصرف آن‌ها در تغذيه دام مربوط مي‌شود، مورد بحث قرار می‌گیرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری