واشقانی: اعتبار محتوای کتابخانه در ارتقای علمی دانشگاه موثر است

گفت‌وگو با معاون کتابخانه دانشگاه امیرکبیر به بهانه کسب مقام نخست در رتبه‌بندی لیدن

  واشقانی: اعتبار محتوای کتابخانه در ارتقای علمی دانشگاه موثر است

دانشگاه صنعتی امیر‌کبیر در سال جاری میلادی در رتبه‌بندی دانشگاه لیدن هلند که هر‌ساله برای درجه‌بندی علمی موسسات علمی و دانشگاه‌ها برگزارمی‌شود، موفق به کسب رتبه نخست شد. معاون کتابخانه این دانشگاه، پربار بودن کتاب‌های کتابخانه این دانشگاه را در ارتقای علمی دانشگاه موثر دانست.-

علیرضا واشقانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: از آنجایی‌که دانشگاه‌ها بزرگترین و در واقع اصلی‌ترین نهاد پژوهش در کشورند، کتابخانه‌های این نهادهای علمی نیز به عنوان رکن اصلی این مراکز نقش تعیین‌کننده در رشد و ارتقا علمی دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند.

وی افزود: لازمه پژوهش در هر زمینه داشتن آخرین اطلاعات علمی آن حوزه است و کتابخانه این دانشگاه با هدف تامین نیازهای اطلاعاتی اعضا خود گام‌های بلندی در زمینه فراهم‌آوری اطلاعات علمی برداشته و سعی دارد تا با غنی‌سازی و روز آمد‌سازی این منابع به عنوان قلب علمی منابع اطلاعاتی و علمی در حوزه مهندسی و علوم پایه کشور فعالیت کند و کلیه نیازهای این قشر از جامعه علمی را بر طرف سازد.

واشقانی، با اشاره به این‌که یکی از دستاوردهای پنج سال گذشته این کتابخانه تاثیرگذاری در ارتقا رتبه علمی این دانشگاه در سطح کشور بوده است اظهار کرد: این امر جز با تامین منابع مورد نیاز استادان و دانشجویان محقق نمی‌شد.

وی در ادامه داد : دانش بشر هیچگاه در حال سکون نبوده و به‌طور قطع نیز نقطه آرمانی ثابتی نیز نمی‌توان برای آن متصور شد. بنابراین مجموعه این کتابخانه تلاش‌های چند سال اخیر خود را در این زمینه استمرار بخشیده است و سعی دارد با شتاب بخشیدن به آن در فراهم کردن بستر مناسب برای استادان، دانشجویان و پژوهشگران به بهترین شکل عمل کند.

معاون این کتابخانه، یکی از این فعالیت‌های کتابخانه متبوع خود را در گسترش منابع الکترونیکی این کتابخانه طی یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: تلاش این کتابخانه برای افزایش کمی و کیفی منابع به‌خصوص منابع الکترونیکی، بسیار مناسب بوده و روند رو به رشدی داشته‌ایم.

این مقام مسوول، از امکان مطالعه بيش از یکصد ‌هزار عنوان كتاب به زبان انگليسي در این کتابخانه خبر داد و گفت: بيش از 20‌هزار عنوان كتاب به زبان فارسي و یک‌هزار و 200 عنوان آرشيو نشريات تخصصي مهندسي و علوم پايه در کتابخانه دانشگاه امیر‌کبیر در دسترس دانشجویان قرار دارد.

واشقانی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری و شروع به‌کار کتابخانه دانشگاه امیر‌کبیر از سال 88 اظهار کرد: هسته اولیه مجموعه این کتابخانه، از کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تشکیل شده است و مجموعه منابع اين كتابخانه علاوه بر کتاب‌های گفته شده شامل 17‌هزار عنوان پايان‌نامه دانشگاهي که ماحصل آخرين دستاوردهاي پژوهشي دانشگاه صنعتي اميركبير است. این کتابخانه با در دسترس قراردادن 19 پايگاه اطلاعاتي تخصصي مجلات و مقالات داخلی و بين‌المللي و نیز آرشيو استانداردهاي مهم و دیگر منابع الکترونیکی در حوزه فني و مهندسي و علوم پایه، دانشجویان را در ارایه پژوهش‌های علمی یاری می‌کند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری