«اقتصاد اسلامی چیست؟» با تاکید برعدالت محوری اسلامی منتشر شد

  «اقتصاد اسلامی چیست؟» با تاکید برعدالت محوری اسلامی منتشر شد

«اقتصاد اسلامی چیست؟» با نگاهی به تغییرات روزافزون مفاهیم حوزه اقتصاد با تاکید بر عدالت‌گستری مکتب اسلام به قلم استاد دانشگاه ویسکانسین به رشته تحریر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری کناب ایران (ایبنا)،‌ کتاب «اقتصاد اسلامی چیست؟» عنوان اثری از «محمد عمرچاپرا» استاد دانشگاه ویسکانسین آمریکا است. این کتاب به قلم حسین عباسی‌نژاد استاد دانشگاه تهران به فارسی برگردانده شده است. ‌

نویسنده پاکستانی الاصل کتاب با توجه به پیچیدگی و توسعه روزافزون جوامع بشری و متعاقب آن تغییر و توسعه مفاهیم به ویژه در حوزه علوم انسانی و ارایه تعریفی از اقتصاد اسلامی به نگارش کتاب دست زده است.

چاپرا می‌نویسد: «مفاهيمی چون توسعه پايدار، مصرف بين نسلی، عقلانيت و اخلاق موضوعاتی هستند كه در نظام اقتصاد موجود به‌صورت مناسبی به آن‌ها پرداخته نشده است. از اين‌رو امروزه خلاء وجود يك اقتصاد مبتنی بر احتياجات واقعی انسان احساس می‌‌شود.» 

نگارنده در ادامه، اسلام را تنها مکتب برای برقراری عدالت جهانی معرفی می‌کند و به مبانی اقتصادی آن مانند نحوه‌ توليد، مصرف و توزيع كالا و منابع اشاره دارد.

مولف در توضیح مباحث کتاب می‌نویسد:‌«جهت مقايسه بين اقتصاد مرسوم و اقتصاد اسلامی نخست به اهداف، جهان‌بينی و روش‌شناسی در اقتصاد سرمايه‌داری پرداخته و در بخش بعدی با مبانی اقتصاد اسلامی مقايسه شده است.»

«اقتصاد اسلامی چیست؟» در دو فصل با عنوان‌های «علم اقتصاد مرسوم» و«اقتصاد اسلامي» نوشته شده است.

فصل نخست با 6 بخش به موضوع‌هایی چون مغايرت بين اهداف و جهان‌بينی، اصل كارايی پارتو و اهداف هنجاری اقتصاد ناسازگاری بين اقتصاد خرد و كلان اشاره دارد.

15 بخش فصل دوم کتاب شامل موضوع‌هایی چون مساله انگيزه، تجديد ساختار اجتماعی ـ اقتصادی، نقش دولت و علوم، اهداف غيرقابل مشاهده و قضاوت‌های ارزشی است.

«اقتصاد اسلامی چیست؟» در 80 صفحه به بهای دو هزار و 500تومان به همت انتشارات پولی و بانکی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری