سهم قابل توجه نشریات علوم پزشکی ایران در جهان

  سهم قابل توجه نشریات علوم پزشکی ایران در جهان

بنا بر گزارش منتشر شده از سوی پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از مجموع یک‌هزار و 178 نشريه علمی معتبر كشور، 119 عنوان در اسكوپوس نمايه‌سازی می‌شوند كه سهم قابل توجهی از اين نشريات متعلق به نشريات علوم پزشكی و رشته‌های وابسته به آن است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی تهران، دکتر جعفر مهراد، ریيس پايگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر اعلام کرد: علاوه بر سهم 119 عنوانی نشریات مرتبط با علوم پزشکی در این رده‌بندی، حدود 40 عنوان از اين تعداد نيز مجلاتی است كه مصوب كميسيون نشريات وزارت علوم، تحقيقات و فناوری است.

دكتر مهراد، تعداد نشريات علمی معتبر مصوب كميسيون نشريات وزارت علوم و كميسيون نشريات وزارت بهداشت در سال 92 را به ترتيب 918 و 260 عنوان اعلام كرد و افزود: علاوه بر 119 عنوان نشريه علمی معتبر كشور که به‌صورت Active در اسكوپوس ثبت و نمايه‌سازی می‌شوند، 5 عنوان نشريه نيز حالت Inactive دارد.

سرپرست ISC در ادامه اظهار کرد: تلاش‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت در ايجاد زير‌ساخت‌های مناسب برای نشر علمی در قالب مقالات و انتشار مجلات معتبر از يک طرف و دقت و توجه خاص سردبيران نشريات علمی در تداوم و استمرار نشر مجلات معتبر از سوی ديگر، باعث شده كه تعداد 66 نشريه از مجموع یک‌هزار و 178 عنوان نشريه علمی معتبر كشور نیز در موسسه تامسون رويترز (ISI) ثبت و نمايه شوند. در واقع اين 66 نشريه در بخش ISI Master Journal List قرار دارند كه به معنی اخذ ضريب تاثير (IF) نبوده و تنها نشانه‌ای از كيفيت مجلاتی است كه تاكنون كوشيده‌اند در استخر دانش ISI قرار گيرند.

وی افزود: گرچه حضور در اين مرحله برای دانشمندان و پژوهشگران ايران افتخاری بزرگ است و حتی برخی از اين نشريات از ضريب تاثير نيز برخوردار هستند اما عمدتا 66 عنوان مورد نظر در پايگاه‌های علمی وابسته نمايه‌سازی می‌شوند و ISI محل ثبت و نمايه‌سازی اين نشريات را با ذكر نام پايگاه‌های اطلاعاتی مشخص می‌كند. از ميان 66 عنوان از كل نشريات ايران كه در ISI ثبت و نمايه‌سازی می‌شود تنها 34 عنوان دارای ضريب تاثيرند و تعداد مجلاتی كه ضريب تاثير آنها از عدد يک بيشتر بوده 6 عنوان است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری