بررسی مکتوب زيست بسپارها در صنایع غذایی

«زيست بسپارها در بسته بندی مواد غذايی»عنوان کتابی از مجيد جوانمرد داخلی عضو هيات علمي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران است که به همت انتشارات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران به بازار نشر عرضه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بر اساس گزارش سازمان جهانی غذا و كشاورزی، تقريباً يك سوم مواد غذايی توليدی جهان كه معادل 1/3 ميليارد تن برآورد می‌شود، از مرحله برداشت و حمل و نقل تا بسته‌بندی و فرآوری از بين می‌رود. نگارنده کتاب «زيست بسپارها در بسته بندی مواد غذايی» با ارایه این آمار در نخستین سطرهای پیشگفتار کوشیده مخاطب را از خطر آلودگی و فساد مواد غذايی در اثر استفاده از بسته‌بندی نامناسب آگاه کند.

جوانمرد داخلی در مقام نویسنده در ادامه پیشگفتار می‌نویسد: «صنايع بسته‌بندی در سومين رده صنايع بزرگ پس از صنايع غذايی و صنايع نفت و گاز قرار می‌گيرد و ساليانه رشدی متوسط برابر 3 تا 5% دارد كه بيش از رشد متوسط GDP اغلب كشورها است.
بازار مواد اوليه صنايع بسته‌بندی در سال 2010 برابر با 15/4 میلیارد دلار بوده که 9/5 ميليارد دلار آن مربوط به مواد پلاستيكی، 4 ميليارد دلار كاغذ، 1/6 میلیارد دلار شیشه و 0/3 میلیارد دلار مربوط به چوب است.»

نویسنده در ادامه به آماری در خصوص میزان مصرف مواد شیمیایی در صنعت بسته‌بندی ایران اشاره می‌کند:‌ «‌ايران با گستردگي خاك و تنوع اقليمي، توانايي توليد اغلب مواد غذايي مورد نياز كشور را دارد و به همين نسبت داراي تنوع و حجم وسيعی از بسپارهای بيولوژيك است؛ ولی مشابه اغلب كشورهای نفت خيز، درسطح بسيار وسيعی از پلاستيك برای بسته بندی استفاده می‌كند كه يكی از مهم‌ترين عوامل آلودگی محيط‌زيست است. همچنين مشابه ساير كشورهای در حال توسعه با دارا بودن ضايعات گسترده مواد غذايی، به نوآوری و تحول در روش‌های صنعتی و تطابق با روند فناوری نوين نيازمند است.»

مباحث سه بخش نخست کتاب «زيست بسپارها در بسته‌بندی مواد غذايی» با عنوان‌های «کلیات»،‌ «فیلم‌ها و پوشش‌های بر پایه پروتئین» «فیلم‌ها و پوشش‌های پلی‌ساکاریدی» شامل نفوذپذیری و بازدارندگی، استفاده از لایه‌های فعال خوراکی برای تنظيم انتقال بخار آب،‌ خوراکی در مقابل تجدیدپذیر، ‌نفوذپذیری در برابر روغن و مواد معطر را در برمی‌گیرد.

چهار بخش بعدی یعنی «فیلم‌ها و پوشش‌های بر پایه چربی‌ها» «بسته‌بندی ضد میکروبی»، «کاربرد زیست بسپارها در بسته‌بندی مواد غذایی» و «وضعیت بسته بندی‌های زیستی در صنایع غذایی» به مباحثی مانند عوامل موثر در انتقال مواد در فيلم‌های ليپيد، تعریف بسته‌بندی ضد ميکروبی، محصولات گوشتی عمل‌آوری شده و کاغذهای پوشش‌دار می‌پردازد.

«زيست بسپارها در بسته‌بندی مواد غذايی» در 240 صفحه با شمارگان هزارنسخه به بهای 6‌هزار تومان به همت انتشارات سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ايران منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری