معرفی برترین عامه پسندهای علمی جهان از نگاه نیوساینتیست

  معرفی برترین عامه پسندهای علمی جهان از نگاه نیوساینتیست

مجله «نیوساینتیست» در یک نظر سنجی از مخاطبانش 10 کتاب برتر عامه پسند حوزه علم را معرفی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجله بین‌المللی علمی «نیوساینتیست»، طی نظرسنجی از مخاطبانش 10 عنوان کتاب عامه پسند حوزه علم و دانش را از بین 25 اثر معرفی کرده است. 

نخستین نام این فهرست به «استیفن هاوکینگ» خالق کتاب «تاریخچه زمان» تعلق دارد. 
این کتاب برای نخستین بار 25 سال پیش منتشر و به 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. فروش 9 میلیونی این کتاب شاهدی بر تاثیر این کتاب در بین مخاطبان این اثر است. 

توماس‌رابرت مالتوس، نظریه‌پرداز حوزه جمعیت دومین نویسنده فهرست نیوساینتیس است. کتاب مالتوس نتیجه مجادله وی با یکی از دوستانش درباره «پرسش عمومی رشد آینده جامعه» بود. کتاب مالتوس حتی در قرن 21 مخاطبش را حفظ کرده است. مالتوس در سال 1798 به نگارش این اثر مبادرت کرده بود. 

«کیپ تورن» خالق «سیاه‌چاله‌ها و انحنای زمان» این کتاب را متاثر از ایده یک داستان تخیلی با عنوان «تماس» به رشته تحریر درآورد. وی بعدها در مصاحبه‌‌ای اظهار کرد:« «من یک نامه طولانی از کیپ دریافت کردم که تقریبا 50 خط معادلات منطقی داشت.» این نامه بعدها به کتاب «سیاه‌چاله‌ها و انحنای زمان» تبدیل شد که توضیح می‌دهد سفر زمان در دنیای واقعی فیزیکی چگونه می‌تواند کار کند. این کتاب تبدیل به کتاب پرفروشی تبدیل شد و «تماس» هم خیلی بد نفروخت؛ در سال 1997 فیلم درخشانی با بازی جودی فاستر از روی آن ساخته شد.

 «روشن‌تر از هزار خورشید» نوشته رابرت جانگ: تاریخ شخصی دانشمندان اتمی است. جانگ به واسطه همین کتاب از دیدگاه مخاطبان «نیوساینتیست» در ردیف چهارمین نویسندگان تاثیر گذار علمی انتخاب شده است. 

یکی از مهم‌ترین تاثیرات این کتاب بر آگاهی بخشی آن بر دیدگاه مردم جهان نسبت به آغاز مسابقه تسهیلات اتمی درجهان بود.

«جیمزگلیک» با نگارش کتاب «آشوب: ساختن دانشی جدید» مقام پنجمین نویسنده تاثیرگذار علمی را به خود اختصاص داده است. کتاب جیمز، نخستین کتاب علمی به زبان ساده بود که نظریه آشوب را مورد برسی قرار داد. گلیک رونامه‌نگار، با نوشتن این اثر موفق به دریافت جایزه «پولیتزر» شد. این اثر افزون بر مباحث فیزیک به دیگر حوزه‌های علم نیز تاثیر گذاشت.
کتاب «اطلاعات: یک تاریخ، یک تئوری، یک سیل» وی به 20 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

کتاب «فریمن دایسون» یا مرد عنکبوتی فیزیک ششمین تاثیرگذار فهرست «نیوساینتیست» است. موضوع این اثر ترکیبی از اتوبیوگرافی، اندیشه‌ای در شعر و فلسفه و کاوشی در فیزیک و تاریخ جنگ سرد بود. او  دانشمندان را تبدیل به مساله می‌کند و معتقد است هر چه قدرت بیشتر باشد، مسوولیت بیشتر می‌شود.

«جیمز لاولاک» با «گایا: نگاهی تازه به زندگی روی زمین» در جایگاه هفتم این فهرست قرار دارد. گایا به عبارتی یعنی: «هر چیزی بر روی زمین بخشی از یک سیستم درهم تنیده، رو به تکامل و خودکنترلی است.» البته لاولاک چهار سال پیش از تدوین این کتاب این را نظریه در نیوساینتیست مطرح کرده بود.

«گودل، اشر، باخ یک جهش طلایی ازلی» یا GEB در جایگاه هشتم این فهرست ایستاده است. این اثر به قلم «داگلاس هافستدتر» جایزه پولیتزر را به ارمغان آورد. موضوع این کتاب به علایق سه نویسنده بزرگ کرت گودل ریاضی‌دان، ام‌سی اشر هنرمند گرافیست و یوهان سباستین باخ موسیقی‌دان می‌پردازد. این اثر ترکیبی از علم و هنر است.

«جارد دایموند» با «تفنگ‌ها، ریشه‌ها و فولاد» مقام نهم را کسب کرده است. این اثر پاسخی به پرسش چرا جوامع مدرن انسانی تا این حد با هم تفاوت دارند؟ است. بررسی شیوه زندگی ملت‌هایی که وابستگی شدیدی به فناوری نوین دارند و جوامعی که همچنان با ابزارهای سنتی روزگار می‌گذرانند. 

نام آشنای داروین و کتاب «درباره منشا انواع» در ردیف دهم فهرست مخاطبان «نیوساینتیست» جای دارد. 150 سال پیش چارلز داروین نظریه تکامل را در کتاب «درباره منشا انواع» برای مخاطبان عامی نوشت. «توماس هنری هاکسلی» درباره این اثر نوشت:‌«از پیرزنان تا فلاسفه، همه می‌توانند کتاب آقای داروین را بخوانند». به اعتقاد متخصصان، این اثر «عصر جدیدی را در تاریخ طبیعی» آغاز کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری