کتاب از عوامل زمینه‌ساز فرهنگ عمومی است

سید‌ سعید امامی در نشست خبری انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به اهمیت استقرار سیستم مدیریت کیفیت در تمامی ارکان جامعه، عنوان کرد: سیستم مدیریت کیفیت در تمام ارکان جامعه موضوعیت دارد و برای ارتقای سطح آگاهی جامعه در تبیین اهمیت این بحث ابتدا باید فرهنگ عمومی جامعه اصلاح شود. دغدغه اصلی ما نیز در این انجمن ایجاد فرهنگ عمومی در این زمینه است و این مهم با ایجاد سوال در ذهن اصحاب رسانه و مسوولان و حساس کردن مردم نسبت به این مساله با آگاهی‌بخشی از طریق انتشار کتاب‌های عمومی و علمی‌-‌‌تخصصی، برگزاری برنامه‌ها و کارگروه‌های مختلف و انتشار اخبار انجمن از طریق رسانه‌های مختلف میسر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری انجمن مدیریت کیفیت ایران با سخنرانی سید‌ سعید امامی، عضو هیات مدیره و دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران و مهندس فرشید شکر‌خدایی، رییس جایزه ملی کیفیت ایران و با حضور پر‌تعداد اصحاب رسانه از ساعت 11 صبح یکشنبه (17 شهریور‌ماه) در محل این انجمن برگزار شد.

دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران در این نشست، مدیریت کیفیت را مفهومی کلان و به منزله سیستمی برشمرد که نتیجه فعالیت‌ها، خدمات و محصولاتش مطلوب مشتری باشد و گفت: جایگاه مدیریت کیفیت در جامعه باید تعریف روشنی داشته باشد و فضای حاکم بر کشور از این منظر باید شفاف باشد. در حال حاضر در کشور موسسه تضمین کیفیت نداریم و به آن نیاز داریم.

امامی با بیان این‌که متولی مسایل مرتبط با نظارت، سیاستگذاری و راهبری مباحث مدیریت کیفیت در کشور مشخص نیست گفت: توقع ما از دولت تدبیر و امید و مسوولان اینست که در بحث‌های نظارتی و قانونی توجه بیشتری به امر مدیریت کیفیت و این انجمن و فعالیتهای مرتبط با آن از جمله جایزه ملی کیفیت ایران داشته باشند.

وی در ادامه با رشد قارچ‌گونه جشنواره‌های بدون پشتوانه ارزیابی مناسب با عنوان جایزه ملی کیفیت در سال‌های اخیر، اظهار کرد: در این جشنواره‌ها با عناوینی همچون برترین‌ها، شایسته‌ترین‌ها و تلاشگران در مراسمی با حضور برخی مسوولان لوح و تندیس‌های نامعتبر تحت عنوان جایزه ملی کیفیت به افراد و سازمان‌ها ارایه می‌شود. انجمن از دولت انتظار دارد با توجه به فقدان هرگونه مدل عملی مناسب جهت ارزیابی و بی‌اعتبار بودن گواهینامه‌های صادر شده در این قبیل جشنواره‌ها، نسبت به نظارت و برخورد جدی با پدیده «تندیس‌فروشی» اقدام کند.

امامی افزود: انجمن مدیریت کیفیت ایران، استقرار دولت تدبیر و امید را به فال نیک گرفته و روند برنامه‌های دولت اعتدال‌گرا را روزنه امیدی برای نیل به چشم‌انداز انجمن یعنی ایرانی بهتر، از طریق افزودن کیفیت به زندگی و کسب و کار می‌داند. در این ارتباط و در راستای توسعه اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، انجمن نقطه نظرات خود را در ارتباط نقش‌آفرینی اصول مدیریت کیفیت در ایجاد حماسه اقتصادی ارایه کرده است.

عضو هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران در پایان تبیین برخی از مهمترین نظرات پیشنهادی این انجمن به دولت، بیان کرد: ایجاد سازمانی فرابخشی برای ساماندهی و ایجاد یکپارچگی در عناصر مرتبط با بحث مدیریت کیفیت و بهره‌وری از طریق استاندارد‌سازی، آموزش، توسعه فرهنگ عمومی، مشاوره، ارزیابی و نظارت، استقرار سیستم مدیریت کیفیت و رعایت اصول آن و همچنین نظارت بر برگزاری اصولی و قانونی جایزه ملی کیفیت ایران از جمله موارد پیشنهادی انجمن به دولت تدبیر و امید است.

در ادامه این نشست خبری مهندس فرشید شکر‌خدایی، رییس جایزه ملی کیفیت ایران، مقوله کیفیت را مفهومی استراتژیک و راهبردی دانست و عنوان کرد: تعریف کیفیت در میزان برآورده شدن رضایت مشتری از محصول است. در کشور پس از تدوین سند چشم‌انداز، اول شدن در منطقه آرمان ما در مبحث کیفیت بود ولی برای پیشرفت و کسب رتبه نخست در منطقه، تنها رعایت استانداردها کفایت نمی‌کند. استانداردها ما را به حداقل‌ها می‌رسانند ولی برای نیل به آرمان باید در بحث‌های مدیریتی کیفیت برنامه‌ریزی اصولی با ضمانت اجرایی و قانونی مناسب داشته باشیم. تدوین اهداف و سند راهبردی در بحث مدیریت کیفیت برای چگونگی ارتقای سازمان‌ها و شرکت‌ها از ضروریات است و جایزه ملی کیفیت نیز در همین راستا برگزار می‌شود. 

وی در تشریح چگونگی برگزاری جایزه ملی کیفیت در ایران اظهار کرد: این جایزه به مدت چهار سال مطابق با مدل اروپایی آن برگزار شد و پس از چند سال وقفه از سال 86 بر اساس مدل ایرانی آن که همگام با آخرین دستاوردها و پیشرفت‌ها تدوین شده است برگزار می‌شود. این مدل هفت فاکتور و اصل مهم دارد که جوایز زرین، سیمین و برنزی بر اساس آن اهدا می‌شوند و تاکنون در مدت 10 سال برپایی این جایزه هیچ شرکت و سازمان ایرانی موفق به دریافت جوایز زرین و سیمین نشده‌اند و تنها یک شرکت توانسته جایزه سوم را از آن خود کند.

رییس جایزه ملی کیفیت ایران در ادامه افزود: امسال پنجمین دوره از این جایزه برگزار می‌شود. مراحل ارزیابی و کنترل سازمان‌ها و شرکت‌ها در شهریور‌ماه و مهر‌ماه انجام و پس از بررسی‌های لازم در روز 18 آبان همزمان با روز ملی کیفیت، مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت با حضور مسوولان و صاحبان صنایع و سازمان‌ها برگزار خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی در طول سال مراحل مقدماتی شرکت‌های برتر حوزه خود را شناسایی و برای دریافت جایزه ملی کیفیت معرفی می‌کنند.

شکرخدایی با انتقاد از برگزاری آیین‌های نامعتبر و غیر واقعی برای اعطای جایزه ملی کیفیت گفت: یکی از مصوبات شورای عالی استاندارد به‌عنوان متولی برگزاری و اعطای جایزه ملی استاندارد، تعیین روز 18 آبان به‌عنوان روز ملی کیفیت است که امسال نیز همچون روال سال‌های پیش در این روز مراسم اعطای جایزه ملی کیفیت برگزار خواهد شد که متاسفانه در همین روز آیین‌های دیگری نیز تحت این عنوان برگزار می‌شوند که واقعی نیستند و باید یک نظارت اصولی قانونی در این زمینه صورت گیرد. باید یک نظام علمی دقیق و سخت‌‌گیرانه وجود داشته باشد.

وی در پایان اظهار کرد : باید جامعه را نسبت به این قضایا آگاه کرد. امیدواریم با حمایت رسانه‌ها این اطلاع‌رسانی به عموم جامعه و جامعه علمی و صنعتی کشور به طریق اصولی صورت گیرد.

انتشارات انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکنون کتاب‌های «مجموعه کتاب‌های راهنمای دهگانه سرآمدی EFQM و کتابچه امتیازدهی»، «موردکاوی ساختار، فرآیند و نتایج یک برنامه بهبود کیفیت (در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران)» و «تاریخ مدیریت کیفیت ایران (1)- بخش اول: دوران باستان تا ابتدای دوران صفوی» را منتشر کرده است. همچنین خبرنامه انجمن مدیریت کیفیت ایران نیز به‌صورت ماهیانه از سوی این انتشارات چاپ و به‌طور گسترده توزیع می‌شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری