استراتژی از ایده تا عمل بررسی شد

«رد گیری استراتژی‌ها» عنوان اثری از «هنری مینتزبرگ» پدر زنده مدیریت جهان است که توسط علی بابایی و مهدی حق باعلی به فارسی برگردانده شده است.-

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- «هنری مینتزبرگ» خالق کتاب «درون‌ دنياي عجيب‌ سازمان‌ها» و صاحب لقب «استاد برانفمن» در کتاب «ردگیری استراتژی‌ها» می‌کوشد تئوری عمومی درباره شکل‌گیری استراتژی‌ها ارایه کند.

علی کرمانشاهی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در مقام ناشر این اثر در بخش سخن ناشر می‌نویسد:‌«بارها از مدیران شرکت‌ها خواسته‌ام که تعریف خود را از کلمه استراتژی ارایه دهند. جالب است که اکثر این مدیران، به همان تعریفی که در لغت‌نامه از استراتژی وجود دارد [یعنی برنامه‌ای که برای دست یافتن به یک هدف بلند مدت و از پیش تعیین شده طراحی شده است] اشاره می‌کنند.»

مینتزبرگ نگاه مدیران و کارمندان را در تعریف استراتژی صرفا تعریفی ذهنی دانسته و عملکرد کارمندان را متفاوت از آن ارزیابی می‌کند.

مولف با اشاره به تجربه‌اش درباره نظرخواهی از کارمندان شرکتی درخصوص تعریف واژه استراتژیک ادامه می‌دهد: «جالب است آن‌ها خیلی راحت از استراتژی‌هایی نام می‌برند که سازمانشان قبلا «قصد» آن را داشته ولی در عمل پیاده کرده است.» ‌

نویسنده «ماهيت‌ كار مديريت» در تحلیلی کوتاه می‌آورد:‌«ما کاملا تمایل داریم تا از کلمه استراتژی به روشی « استفاده» کنیم که با «تعریف‌»‌مان از آن تفاوت دارد. استراتژی را یک «برنامه» می‌پنداریم اما کاملا با خوشحالی به آن به عنوان یک «الگو» می‌نگریم.»

مترجم در نخستین فصل کتاب چند واژه ابتکاری نویسنده را تشریح کرده و می‌نویسد: « هنری مینتزبرگ ذاتا نگاهی فلسفی و عمیق به تحولات سازمان دارد، متن کتاب پر از اصطلاحات جدیدی است که در ادبیات حوزه مدیریت برای اولین بار و توسط شخص مینتزبرگ به کار برده شده است.»

«ردگیری‌ استراتژی‌ها» در 6 فصل تدوین شده است. نخستین فصل کتاب با عنوان «استراتژی چیست؟» به مباحثی مانند چهار فرآیند شکل‌گیری استراتژی و ردگیری استراتژی اشاره دارد.

آیا برنامه‌ریزی،‌مانعی در برابر تفکر استراتژیک است؟ به عنوان دومین فصل کتاب به موضوع‌هایی چون «سه قطب استراتژی در تاریخ ایر کانادا» و ‌«تفکراسترتژیک؟» می پردازد.

فصل‌ سوم با عنوان «ردگیری استراتژی‌های یک شرکت کارآفرینانه» شناخته می‌شود. ردگیری استراتژی‌های یک شرکت کارآفرینانه، استراتژی‌های اشتنبرگ از 1917 تا 1974 خلق استراتژی‌ به سبک کارآفرینانه:‌ نقاط قوت، از بخش‌های این فصل است.

«شکل‌گیری استراتژی در یک آدهوکراسی» عنوان چهارمین فصل کتاب است که به موضوع‌هایی چون دوره‌های استراتژیک در تاریخ NFB و نتیجه‌گیری: ‌مدل «گیاه‌خودرو» مدلی از شکل‌گیری استراتژی اشاره دارد.

عنوان پنجمین فصل کتاب با عنوان مدیریت استراتژیک،‌ واژگون می‌شود، مباحث مدیریت استراتژیک واژگون می‌شود، تاملی دوباره بر روی مدیریت استراتژیک و آیا مدیریت دانشگاه، متمرکز است موارد طرح شده در این فصلند.

ششمین فصل کتاب با عنوان «به سوی یک تئوری عمومی درمورد شکل‌گیری استراتژی» مباحثی در خصوص چشم‌اندازسازی استرارتژیک در سازمان کارآفرینانه،‌ برنامه‌ریزی استراتژیک در بروکراسی ماشینی و ‌مساعدت استراتژی را ارایه می‌کند.

«ردگیری استراتژی‌ها» در 304 صفحه به بهای هزار و 500 تومان و با شمارگان هزارنسخه به همت انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری