کتابخوان‌های الکترونیکی در راه ایران

با پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی و سیستم‌های آموزشی در کشورهای توسعه یافته، نیاز به استفاده از فناوری‌های نوین همچون کتاب‌خوان‌های الکترونیکی در کشورمان برای بهره‌برداری از فناوری اطلاعات، تنوع بخشیدن به محیط یادگیری و افزایش دسترسی به داده‌های آموزشی مانند کتاب‌های الکترونیکی، نرم‌افزارهای چند‌رسانه‌ای و بازی‌های آموزشی دو‌چندان شده است. برپایی نخستین نمایشگاه تخصصی تبلت، رایانه و تجهیزات الکترونیکی فرصتی مناسب را برای آشنایی بیشتر با تولیدکنندگان این عرصه و اطلاع از آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی روز ایجاد کرد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- در روزگار جدید کتاب‌ها نیز با شکل و شمایل جدیدی وارد دنیای ما شده‌اند. کتاب‌های دیجیتال با سرعت زیادی جایگزین کتاب‌های کاغذی و چاپی شده‌اند و این روال با سرعت ادامه دارد.

کتابخوان‌های دیجیتال به بازار آمدند تا جای کتاب‌های کاغذی و کتابخانه‌های سنتی را گرفته و حجم بالایی از اطلاعات کتاب‌ها را به‌راحتی و همه جا در دسترس‌ قرار دهند. با وجود استفاده وسیع از کتابخوان‌ دیجیتال یا (Ebook Reader) در دنیا، متاسفانه این تکنولوژی کاربردی هنوز در میان ناشران، شرکت‌های الکترونیکی و مردم کشور ما ناشناخته است. صحبت‌های مدیر بازرگانی شرکت ارم گستر در حاشیه برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی تبلت، نوت‌بوک و تجهیزات جانبی خواندنی است.

مهندس شهرام طالبی، مدیر بازرگانی شرکت ارم گستر و از فعالان عرصه الکترونیک و تجهیزات رایانه‌ای کشور، در این‌باره گفت: سرعت پیشرفت تکنولوژی بسیار بالاست و همگام با تغییر تکنولوژی‌های جدید، ذائقه و سلیقه و حتی افکار مردم نیز عوض می‌شود. سیستم عامل، پایه تکنولوژی است و با ورود سیستم عامل‌های جدید از جمله در حوزه کتاب‌ها و کتاب‌خوان‌های الکترونیکی، ما نیز بدون اراده بر موج بلند و پرشتاب تکنولوژی به پیش خواهیم رفت و کتاب‌خوان‌‌های الکترونیکی در کشور ما نیز جایگزین کتاب‌های کاغذی خواهند شد.

این کارشناس ارشد مهندسی صنایع ویژگی‌ها و مزیت‌های کتاب‌خوان‌های الکترونیکی را این‌گونه تشریح کرد: کتابخوان‌ دیجیتال (Ebook Reader) وسیله‌ای برای خواندن آسان کتاب‌های الکترونیکی است. این وسیله با استفاده از تکنولوژی «E Ink Vizplex» صفحه دستگاه را مانند یک کاغذ واقعی نمایش می‌دهد. کنتراست، رزولوشن و پهنای دید بالا، خواندن از روی (Ebook Reader) را شبیه خواندن یک کتاب کاغذی کرده است. همچنین به‌دلیل نداشتن نور پس زمینه، کاربر به‌راحتی می‌تواند بدون آن‌که چشمانش خسته شود ساعت‌های طولانی مطالعه کند.

طالبی یکی از نگرانی‌های مربوط به عرصه کتاب الکترونیکی  را میانگین پایین مطالعه در کشور بیان کرد و افزود: در سال 57 شمارگان کتاب‌های ما بیشتر روی سه و پنج هزار بود اما امروز که جمعیت ما دو برابر شده، شمارگان کتاب‌ها در بسیاری موارد روی 500 یا یک‌هزار نسخه است و حالا در چنین شرایطی سخت است که از مردم بخواهیم برای خرید تبلت هزینه کنند تا بتوانند از امکانات کتاب‌ها و کتابخوان الکترونیکی استفاده کنند. انتظار می‌رود دانشگاهیان و قشر تحصیل‌کرده به استفاده از این فناوری روی بیاورند.

وی با تاکید بر این نکته که برای جا افتادن این تکنولوژی در کشور، احتیاج به زیرساخت و پیش‌زمینه‌هایی داریم، گفت: باید با استفاده از تبلیغات، آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب مزیت‌های مختلف این تکنولوژی از جمله حفظ محیط زیست، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و قابلیت حمل و انتقال حجم وسیع اطلاعات و دسترسی آسان به مردم معرفی شود. همچنین برای ورود این تکنولوژی باید بازار کشور مهیا شود تا بتوان آن‌را در جامعه پیاده و کاربردی کرد و از سوء‌استفاده‌های غیر قانونی و کپی غیر قانونی کتاب‌های الکترونیک جلوگیری کرد.

مدیر بازرگانی شرکت ارم گستر با انتقاد از عدم رعایت قانون کپی‌رایت در کشور عنوان کرد: برای حمایت از صنعت نشر در حوزه‌های چاپی و الکترونیک باید بسترهای قانونی لازم فراهم شود ولی متاسفانه در کشور ما قانون کپی‌رایت رعایت نمی‌شود و ناشران و تولیدکنندگان نیز انگیزه‌ چندانی برای تولید بیشتر و تبدیل کتاب‌ها به نسخه الکترونیک ندارند.امروزه کپی کردن کتاب به حوزه الکترونیک هم تسری پیدا کرده و کتاب‌های الکترونیکی بدون محدودیت و به راحتی کپی می‌شوند. برای حفظ حریم مالکیت شخصی باید موارد امنیتی رعایت شود ولی قفل‌گذاری روی فایل‌ کتاب‌ها کاری تخصصی، وقت‌گیر و پرهزینه‌ است. رعایت نکردن قانون کپی رایت نه تنها باعث متضرر شدن ناشران، نویسندگان و تولیدکنندگان کتاب‌های الکترونیکی می‌شود بلکه باعث سست شدن و از بین رفتن اعتماد مردم به حوزه نشر می‌شود.

طالبی در معرفی کتاب‌خوان‌های الکترونیکی که در آینده نزدیک از سوی این شرکت وارد بازار کشور خواهد شد گفت: در حال حاضر (Ebook Reader) شرکت ارم گستر دو هسته‌ای و بر اساس سیستم عامل اندروید 2/4 با صفحه نمایش 3/4 (هشت اینچی)، با حافظه 8، 16 و 32 گیگابایت و حافظه داخلی یک گیگابایت، قابلیت نصب حافظه تا 32 گیگابایت و دارای صفحه کلید فارسی است. برای استفاده آسان کاربران حتی تمام منو‌ها و تنظیمات نیز فارسی هستند. به‌زودی قابلیت‌های دیگری همچون کتاب ورق‌زنی، که خواننده بتواند متن و تصویر هر کتابی را که وارد دستگاه شده، ورق بزند نیز به آن افزوده خواهد شد.

وی در پایان افزود: در حال طراحی سایتی هستیم که در آن ضمن مذاکره با ناشران و نویسندگان بتوانیم از کتاب‌های آن‌ها برای غنی‌سازی نرم‌افزارهای خود استفاده کنیم. ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد موضوع کپی غیر‌قانونی کتاب‌هاست که باید موارد امنیتی در آن رعایت شود که کاری هزینه‌بر و تخصصی است.

نخستین نمایشگاه تخصصی تبلت، رایانه و تجهیزات الکترونیکی با حضور فعالان و علاقه‌مندان به این عرصه از 12 تا 15 شهریور‌ماه به‌مدت چهار روز از ساعت 9 صبح تا 4 بعدازظهر در سالن 44 محل دایمی نمایشگاه‌های ‌بین‌المللی ایران برگزار شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری