چاپ یک کتاب علمی سهم ناشران شهرستانی

آمار انتشار کتاب در هفته دوم شهریورماه نشان داد

گزارش آماری کتاب‌های منتشر شده در هفته دوم شهریورماه( نهم تا سیزدهم این ماه) نشان می‌دهد 823 عنوان کتاب در بانک اطلاعات خانه کتاب ثبت شده است. این آمار حاکی از آن است که در این مدت ناشران شهرستانی در چاپ کتاب‌های علمی تنها به انتشار یک کتاب در حوزه ریاضیات اکتفا کرده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در میان چاپ کتاب در 12 گروه برای مخاطبان، کتا‌ب‌های علمی در حوزه علوم عملی پس از چند هفته صدرنشینی بار دیگر به جایگاه سومی بازگشت.

در میان بیش از 800 عنوان کتاب که در این مدت به چاپ رسیده است، 131 عنوان کتاب در حوزه علوم عملی منتشر شده است که 94 عنوان از این کتاب‌ها به قلم نویسندگان کشورمان به رشته تحریر درآمده است. بنابه اعلام خانه کتاب، 37 عنوان در این حوزه به فارسی برگردانده شده است.

چاپ 86 عنوان کتاب برای نخستین بار
مخاطبان و علاقه‌مندان کتاب‌های حوزه علوم عملی می‌توانند 86 عنوان کتاب که برای نخستین بار منتشر شده است را بنا به علایق خود مطالعه کنند. همچنین در این حوزه 45 عنوان کتاب نیز تجدید چاپ شده است.
ناشران که مجریان مستقیم انتشار کتاب‌ها هستند نیز در چاپ کتاب‌های علمی در حوزه علوم عملی به چاپ کتاب اقدام کرده‌اند. بنا به این اعلام ناشران تهرانی 115 کتاب در حوزه علوم عملی را برای علاقه‌مندان به چاپ رسانده‌اند و ناشران فعال در مراکز استان‌ها نیز 16 کتاب در این زمینه منتشر ساخته‌اند.

ریاضیات همچنان در قعر جدول
علوم طبیعی و ریاضیات نیز از دیگر موضوعات علمی هستند که مانند هفته‌های گذشته در قعر جدول آماری کتاب‌های منتشر شده قرار دارند. در این میان ناشران شهرستانی پس از یک هفته  فعالیت نداشتن در انتشار کتاب در این زمینه، به چاپ تنها یک کتاب اقدام کرده‌اند و ناشران پایتخت‌نشین نیز از میان 23 کتاب منتشر شده در این مدت در حوزه ریاضیات و علوم طبیعی سهمی 22 عنوانی داشتند.

تالیف 16 کتاب در حوزه ریاضیات و علوم طبیعی
16 عنوان کتاب در این حوزه به قلم مولفان کشور نگاشته شده است و هفت عنوان نیز توسط مترجمان به فارسی برگردانده شده است. از میان 23 عنوان کتاب چاپی در زمینه ریاضیات و علوم طبیعی 12 عنوان برای نخستین بار زیر چاپ رفته و 11 کتاب نیز برای مطالعه علاقه‌مندان تجدید چاپ شده است.

 شاخص‌های آماری
در میان شاخص‌های آماری این هفته بیشترین نوبت چاپ با تعداد 37 مرتبه به کتاب «مبانی رفتار سازمانی» رسید.

کمترین شمارگان کتاب نیز در حوزه آموزشی به کتاب «ریاضی ششم ابتدایی» تعلق گرفت که به تعداد هزار نسخه منتشر شده است. بیشترین صفحه نیز به کتاب «آموزش شیمی 2» رسید که دارای 488صفحه است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری