انتشار 5 جلد کتاب در حوزه فناوری‌های نوین

معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها عنوان کرد

مجید ملکان از انتشار پنج کتاب جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌ رسانه‌ها در موضوع تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و IT در آینده‌ای نزدیک خبر داد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجید ملکان، معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این‌که پنج عنوان پژوهش که چندی پیش به تعدادی از استادان و محققان دانشگاهی سفارش داده شده بود در حال اتمام است افزود: این پژوهش‌ها در آینده نزدیک در قالب پنج جلد کتاب از سوی انتشارات این دفتر منتشر خواهند شد.

ملکان در ادامه، موضوع پژوهش‌های انجام شده را جدید و نوآورانه خواند و افزود: در بحث فناوری‌های جدیدی که در دنیای دیجیتال و فضای سایبر ایجاد شده‌اند، موضوعاتی داشتیم که هم به مقوله رسانه مرتبط بود و هم به تکنولوژی‌های ارتباطاتی و رایانه‌ای ارتباط پیدا می‌کرد لذا مباحث مطرح شده در این کتاب‌ها هم فنی و هم رسانه‌ای است.

وی همچنین به موضوع این پژوهش‌ها اشاره کرد و گفت: جاسوسی سایبری، هک‌کردن سیستماتیک، ویروس‌های رایانه‌ای، وب 4 و آینده‌پژوهی دنیای دیجیتال عناوین کلی 5 کتاب مذکور خواهند بود که به مباحث فنی و کامپیوتری از منظری جدید پرداخته شده است.

معاون پژوهشی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ادامه با اشاره به اینکه در عصر حاکمیت رسانه‌ها هستیم، گفت: شاهد رشد ثانیه‌ای تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی هستیم و انفجار اطلاعات در هر لحظه با کیفیت و تکثر و تنوع بیشتری در حال وقوع است. در این عرصه، باید از ابعاد گوناگونی به موضوع رسانه پرداخت، چرا که گفته می‌شود در عصر «مدیا کراسی» (رسانه‌سالاری) هستیم.

وی افزود: پژوهش‌های ما در حوزه دانش‌ها و فناوری‌های نوین باید کاربردی و راهبردی تنظیم شوند تا بتوانیم از این رشد لحظه به لحظه عقب نیفتیم و در عصر هکرها و ویروس‌ها و جنگ‌های سایبری غافلگیر نشویم.

ملکان رویکرد اتخاذ شده در پژوهش‌های مورد اشاره را کاملاً کاربردی و راهبردی عنوان کرد و اضافه کرد: ما در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در پی مطالعه و تحقیقات جامع‌تری در این حوزه‌های جدید هستیم و قطعاً موضوع کتاب‌هایی که در دست انتشار داریم باید به نحوی جدی‌تر در قالب پژوهش‌های ملی و بنیادی دنبال شود.

وی با بیان این مطلب که فعالیت‌های جاسوسی سایبری و هکرهای فعال در شبکه‌های اجتماعی هر روز در حال پیچیده‌تر شدن است، گفت: معتقدیم مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و مهندسان ما در حوزه IT بایستی با دقت عمل، هوشمندی و ارتقای سطح دانش خود در این حوزه‌ها، ضریب امنیتی شبکه‌های اطلاعاتی و رایانه‌ای را در کشور افزایش دهند زیرا در دنیای غرب و کشورهای پیشرفته اساسا مراکزی تاسیس شده‌اند تا با هک کردن سایت‌ها و سرقت اطلاعات و یا به هم ریختن امنیت شبکه‌های فعال در کشورها، هم جاسوسی کنند، هم از لحاظ اقتصادی و گردش مالی برای خود سودآوری ایجاد کنند  و هم بر افکار عمومی کشورها و فرهنگ بومی و ملی آن‌ها اثرگذاری داشته باشند.

موضوع و رویکرد ما در این کتاب‌ها که به زودی به بازار نشر عرضه خواهند شد علاوه بر مباحث فنی، رسانه‌ای و تکنولوژیکی کاملا فرهنگی است و تالیفات صورت گرفته در حقیقت محصول مطالعاتی میان رشته‌ای هستند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری