«آشنایی با صنعت آهن و فولاد» خواندنی شد

«آشنایی با صنعت تولید آهن و فولاد» با پژوهش‌های حسن قاسم‌زاده و از سوی نشر لوح فکر در سال‌جاری منتشر شده است و درآن تاریخچه تولید آهن و فولاد تشریح و مورد بررسی قرار گرفته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده در این کتاب سابقه تاریخی تولید آهن و فولاد را که بیش از پنج‌هزارسال سابقه دارد  بررسی کرده و نیاز فراوان به آهن و فولاد در زمینه فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی را به عنوان یک صنعت جامع و زیربنایی مورد توجه قرار داده است.

قاسم‌زاده به عنوان مولف این کتاب، به فرایند احیا مستقیم با استفاده از عوامل احیا کننده در دمای پایین‌تر از دمای نقطه ذوب اکسیژن پرداخته و در ادامه کتاب خود کربن جامد را عنصری معرفی کرده است که تنها نقش کوچکی در فرایند احیا مستقیم سنگ آهن بازی می‌کند.

مخاطبان در ادامه کتاب، با نیاز به‌کارگیری سنگ آهن‌های با عیار پایین و انواع سوخت‌های نامناسب برای کوره بلند نیروی محرکه برای جست‌و‌جو برای منابع متفاوت آهن آشنا می‌شوند. روش‌هایی که آهن را با استفاده از احیای سنگ آهن در زیر نقطه ذوب آهن تولید می‌کند معمولا به‌عنوان فرایندهای احیای مستقیم طبقه‌بندی می‌شوند و تولیدات آن‌ها به‌عنوان آهن احیای مستقیم (DRI) یا آهن اسفنجی شناخته می‌شوند.

مولف، فرایندهایی را که آهن مذاب تولید می‌کنند شبیه فلز داغ کوره بلندی معرفی می‌کند که به‌عنوان فرایندهای احیای گدازی طبقه‌بندی می‌شوند. این فرایندها معمولاً به مراحل احیای حالت جامد و مراحل ذوب و سرباره حالت مایع جدا می شوند.

انتشارات لوح فکر کتاب حاضر را در 340 صفحه و به قیمت 30‌هزار تومان منتشر کرده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری