نیازمند تولید کتاب‌ برای کودکان و نوجوانان در حوزه فناوری اطلاعات هستیم

  نیازمند تولید کتاب‌ برای کودکان و نوجوانان در حوزه فناوری اطلاعات هستیم

کتابخانه کودک و نوجوان در حوزه فناروی اطلاعات افتتاح می‌شود

سید مهدی شریف‌زاده، رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات درباره ضرورت افتتاح کتابخانه کودک و نوجوان در این مرکز اظهار کرد: با توجه به تمامی مشکلاتی که در یک کار جدید و بدون زمینه قبلی وجود دارد، کمبود کتب تخصصی کودک و نوجوان در حوزه فناوری اطلاعات مهم‌ترین انگیزه راه‌اندازی این کتابخانه‌ است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، فرهنگسرای فناوری اطلاعات به منظور زمینه‌سازی ارتقاء فرهنگ استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و اینترنت و بومی‌سازی فناوری‌های نوین و فرصت‌سازی برای بروز ایده‌های نو ایجاد شده است. در این فرهنگسرا قرار است برای اولین بار در ایران کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شود. در این راستا رییس فرهنگسرای فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گویی به سوالات ما  پاسخ گفت.

آیا تعداد کتاب‌هایی که بتواند نیازهای کودکان و نوجوانان را در حوزه IT پوشش دهد آنقدر هست که بتوان برای آن کتابخانه‌‌ای تخصصی و مجزا در نظر گرفت؟
با توجه به این‌که در این حوزه منابع نوشتاری و کتاب بسیار محدود است، با انتشارات مختلف وارد مذاکره و گفت‌وگو شده‌ایم. یکی از بحث‌های جالب مطرح شده این بود که نیازی در این حوزه‌ها وجود نداشته و اگر بازار و متقاضی کار در این زمینه باشد امکاناتش هست و می‌توان موقعیت آن را مهیا کرد. 

واقعیت مطلب این است که باید به این حوزه توجه کرد؛ این یکی از حوزه‌های خیلی جدی و اساسی است. بر اساس بررسی‌های انجام شده هیچ جایی درباره این موضوع فکر، تدبیر و کارسازی نشده است؛ از کتابخانه ملی گرفته تا کانون پرورش فکری و جاهای دیگری که در آن حوزه‌ها کار می‌کنند. این بررسی‌ها ما را مصمم‌تر کرد که جدی‌تر درباره این موضوع کار کنیم و اولین مجموعه از مجموعه‌های سازمان فرهنگ هنری شهرداری تهران فعال در این حوزه باشیم. اگر انتشاراتی‌ها در این بخش کار نکرده‌اند، اگر منابع خیلی زیادی نداریم به دلیل این بوده که نهادهای فرهنگی این بحث را مطرح نکرده‌اند و متقاضی این بحث نبوده‌اند و این دلیلی بر عدم نیاز در این زمینه نیست. بنابراین این فعالیت را با همین مقدار محدود شروع کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه خوبی برسیم.

با توجه به بررسی‌های شما، در این حوزه چند عنوان کتاب وجود دارد؟
در حدود 300 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان در ارتباط با IT هست که ما با این مقدار شروع می‌کنیم.

امکانات جانبی که در این کتابخانه برای این رده سنی در نظر گرفته شده چیست؟
فضای کتابخانه کودکان و نوجوانان به لحاظ ظاهری و نمای ظاهری تفاوت‌هایی با کتابخانه‌های دیگر دارد. یکی از بحث‌های دیگر که ما در این حوزه پی‌گیری می‌کنیم سمت و سو دادن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی است. به همین دلیل با توجه به ذائقه مخاطب باید این فضا را طراحی کنیم. انتخاب و چیدمان میز، تنوع رنگ‌ها و این‌که کف آن چگونه باشد، قفسه‌های کتاب به چه شکلی باشد سعی کرده‌ایم براساس ذائقه این طیف و گروه سنی که مخاطب ما هستند به آن توجه کنیم و براساس آن حرکت، و این فضا را آماده کنیم. دهکده IT و کارگاه‌های مختلف نیز در کنار این کتابخانه برگزار می‌شود.

با توجه به رسالت این فرهنگسرا که گسترش فرهنگ IT است، آیا راهکاری برای تدوین و تالیف کتاب خصوصا برای کودک و نوجوان در نظر گرفته‌اید؟
اگر با یک دید کلان بخواهیم عملکرد سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران را که فرهنگسرای فناوری اطلاعات نیز زیرمجموعه‌ای از آن است بررسی کنیم باید گفت هدف سازمان ارتقاء و افزایش دانایی است، فضای تولید یک استانداردهایی دارد و ما مستقیما نمی‌توانیم به آن ورود کنیم، چون نه کارشناس آن را داریم و نه شرایط و الزمات آن را اما این آمادگی را داریم که کمک کنیم و حلقه واسط بین مولفان و مخاطبان قرار گیریم و ذائقه مخاطب را منتقل کنیم  تا مولف، اثری تالیفی کند که قابل قبول و قابل استفاده باشد. ما با استانداردهایی که در حوزه تالیف وجود دارد فاصله داریم و اگر ورود نکنیم بهتر است.

با توجه به تخصصی بودن مفاهیم کتاب‌های IT آیا بحث مشورتی را در این کتابخانه در نظر دارید؟ آیا مشاورانی وجود دارند که بتوانندپرسش‌های ایجاد شده در ذهن مخاطب را جواب دهند؟
با توجه به ویژگی‌های سنی که این گروه دارند و شفافیت‌های ذهنی آن‌ها، اثرگذاری فرهنگی راحت‌تر صورت‌ می‌گیرد، راحت‌تر می‌توان خطر و ربط‌های فکری آن‌ها را تحت تاثیر قرار داد و جهت‌دهی کرد. شخصا علاقه‌مندم در این حوزه کار کنم و تمایل دارم یک مجموعه فرهنگی را برای این گروه در این بخش آماده کنم که بخشی از آن کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان است، یک بخش از آن دهکده IT است. قطعا کارگاه‌های مختلف و استفاده از گروه‌های کارشناسی برای این گروه سنی در دستور کار ما هست.

پس هنوز کارشناسی در این زمینه ندارید؟
چرا نظر مشورتی گرفته‌ایم.

آیا در استخدام هستند؟
در استخدام نیستند ولی گروه‌هایی را به‌صورت شخصی و خارج از ضوابط و مقررات سازمان استفاده و مورد مشورت قرار داده‌ایم. ایده این‌کار قبل از این‌که اجرا شود با ساعت‌ها کار کارشناسی و مشورت با کسانی که در حوزه کودک و نوجوان صاحب‌نظر هستند، روانشناسان مختلف و کسانی که در زمینه IT برای این بخش کار می‌کنند به‌وجود آمده است. این اتفاق نتیجه ساعت‌ها کار مشورتی با کسانی است که در این حوزه حرفی برای گفتن دارند.

تاریخ افتتاح کتابخانه چه زمانی است؟
قرار بر این بود که کتابخانه در شهریور افتتاح شود اما با توجه به طولانی شدن روند کارهای ساختمانی و عدم فراهم شدن امکانات لازم این کتابخانه در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری