بازگشت مجدد کتاب‌های علمی به جایگاه دوم

آمار کتاب‌های منتشر شده در هفته سوم شهریورماه نشان داد

آمار منتشر شده کتاب‌های سومین هفته شهریورماه برخلاف هفته پیش که با سقوط تعداد کتاب‌های منتشر شده علمی و فعالیت ناچیز ناشران شهرستانی همراه بود، از صعود دوباره تعداد کتاب‌های علمی منتشر شده در این بازه زمانی خبر می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد ناشران شهرستانی در این هفته با تعداد مناسب کتاب به بازار آمده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بنا به اعلام بخش کتابداری و اطلاع‌رسانی خانه کتاب و براساس اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعات خانه کتاب در این مدت ( 16 تا 20 شهریورماه)، یک‌هزار و 69 عنوان کتاب در 12 موضوع راهی بازار نشر شده‌اند که کتاب‌های علمی بعد از گروه کودک و نوجوان جایگاه دومی را کسب کرد.

چاپ 174 کتاب علمی
خانه کتاب تعداد کتاب‌های منتشر شده با موضوع علوم عملی را از بین تعداد کتاب ‌منتشر شده در این هفته، 174 عنوان اعلام کرد. بنا به این اعلام، 138 عنوان کتاب توسط مولفان کشورمان به رشته تحریر درآمده است و 36 عنوان نیز با این موضوع مطالعاتی توسط مترجمان به فارسی برگردانده شده است.

صدر‌نشینی ناشران پایتخت
از میان تعداد کتاب‌های منتشر شده، 100 عنوان برای نخستین بار به زیر چاپ رفته و راهی بازار کتاب شده‌ است و 74 عنوان نیز برای مطالعه دوباره علاقه‌مندان حوزه کتاب و زمینه علمی تجدید چاپ شده است.

از میان 174 کتاب منتشر شده در بخش علوم عملی، 140 تعداد از آن‌ها از سوی ناشران پایتخت‌نشین منتشر شده و 34 عنوان نیز از سوی ناشران شهرستانی وارد بازار کتاب شده‌اند.

12 کتاب سهم ناشران شهرستانی
در میان آثار منتشر شده، کتاب‌های حوزه علوم طبیعی و ریاضیات نیز به چشم می‌خورد. بنا به این اعلام کتاب‌های این حوزه همچنان در قعر جدول کتاب‌های منتشر شده به سر می‌برد و تنها رشد آن مربوط به فعالیت ناشران شهرستانی است که از انتشار یک کتاب به انتشار 12 کتاب رسیده‌اند.

بنا به اعلام خانه کتاب، 58 عنوان کتاب در این هفته در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات منتشر شده است که 46 عنوان کتاب به وسیله پژوهش‌های نویسندگان ایرانی به رشته تحریر درآمده است و مترجمان نیز 12 عنوان را برای مطالعه علاقه‌مندان به فارسی ترجمه کرده‌اند.

38 عنوان کتاب در حوزه علوم طبیعی و ریاضیات به چاپ نخست رسیده و 20 عنوان نیز به چاپ مجدد رسیده‌اند. سهم ناشران تهرانی در این حوزه انتشار 46 کتاب اعلام شده است ناشران شهرستانی نیز 12 کتاب را برای مطالعه خوانندگان منتشر کرده‌اند.

شاخص‌های آماری
در شاخص‌های آماری کتاب‌ها نیز کمترین شمارگان مربوط به کتاب «راهنمای ساخت و اجرای دیوارهای غیر‌باربر با بلوک هوا‌دار اتوکلاو شده وAAC» است که به تعداد 50 نسخه منتشر شده است.

ارزان‌ترین کتاب این هفته نیز به کتاب «ریاضیات گسسته و علوم مرتبط با آن» با قیمت دو‌هزار تومان اختصاص یافت و بیشترین نوبت چاپ نیز به کتاب«پرسش‌های چهار گزینه‌ای شیمی2» با 148 مرتبه چاپ رسید. «سوال‌های پرتکرار فیزیک 3» نیز عنوان کتابی است که به دلیل چاپ 20‌هزار نسخه‌ای حایز کتاب دارای بیشترین تعداد چاپ شده است.
کتاب دارای بیشترین صفحه به« ریاضیات گسسته و علوم مرتبط آن» با 500 صفحه رسید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری